29-12-2018 » Powiat i region

To już osiem lat „ekspresówki” na S3 pomiędzy Szczecinem a Gorzowem

Swego czasu, by jadąc drogą S3 ze Świnoujście w stronę granicznych z Czechami Jakuszyc, trzeba było pokonywać trasę niemalże „zwykłymi” drogami, a uciążliwością było przejeżdżanie przez kolejne miejscowości.

Od wielu lat GDDKA zajęła się tym, by poprawiać w znacznie lepszym i szybszym czasie tę trasę, stąd m.in. na odcinku Szczecin – Gorzów wybudowano drogę ekspresową, która liczy ponad 81 kilometrów. A dokładnie 81,613 km, począwszy od podszczecińskiego Węzła „Klucz”, aż do Węzła „Gorzów Północ” w Gorzowie. Z czego w naszym województwie jest to nieco ponad 66 km. Ten odcinek oddano do użytku dokładnie 30 grudnia 2010 roku.

W ramach tego drogowego projektu wybudowano 82. obiekty inżynieryjne. A oprócz tego, ów odcinek tej drogi ekspresowej bezpośrednio połączono z innymi drogami poprzez wybudowanie czterech bezkolizyjnych dwupoziomowych węzłów drogowych, które powstały w okolicy wspomnianego Szczecin – Klucza, a także Gryfina, Pyrzyc oraz Myśliborza.

To pierwszy fragment S3 całości ekspresówki, jaka jest realizowany zakładanymi etapami, której budowa w założeniach ma długość nieco ponad 470 km i wiedzie przez nasze województwo, a także lubuskie i dolnośląskie.

Koszt szczecińsko – gorzowskiej „ekspresówki” to ponad dwa miliardy trzysta tysięcy złotych, z czego krajowe środki wynosiły 263 mln złotych. Pozostała kwota została pozyskana z projektów unijnych.

Wcześniej wybudowano na odcinku Świnoujście – Szczecin m.in. obwodnicę Troszyna, Parłówka i Ostromic o długości nieco ponad 6,1 km, który oddany został 13 lipca 2011 roku.

Obwodnicę Miękowa o długości 4,1 km oddaną do użytku 16 grudnia 2011 roku.

Kolejne odcinki usprawnionej S3 powstawały już w lubuskim, m.in. między Gorzowem, a Międzyrzeczem, który został oddany w połowie maja 2014 r., czy odcinek Międzyrzecz – Sulechów, po którym jeździmy od lata 2013 r.

Kolejny wybudowany odcinek to „ekspresówka” S3 pomiędzy Sulechowem – Nową Solą o długości blisko 13,5 km, który oddano 20 października ubiegłego roku. Ponadto wybudowano ponad 33 – kilometrowy odcinek między Nową Solą, a Kaźmierzowem, oddany w czerwcu tego roku.

Niemal równo rok temu (18.12.2017) podpisano umowę na budowę dwóch kolejnych odcinków drogi ekspresowej „Trójki” w naszym województwie. Są to odcinek pomiędzy Brzozowem a Miękowem, o długości 22,4 km (koszt ponad 360 mln zł.) oraz w drugim etapie, rozbudowa odcinka Miękowo – Rzęśnica o długości 19 km (ponad 126 mln zł).

Tę wartą blisko 500 mln złotych inwestycję powierzono polskiej renomowanej firmie „Budimex S.A.”, a jej początek zaplanowano na wiosnę przyszłego roku, zaś zakończenie, to wiosna 2021 roku.

Obecnie, co najmniej od września trwają prace przygotowawcze, w tym wycinka długich leśnych odcinków, gdzie przebiegać będzie budowa.

Założenia rządowe związane z inwestycjami na S3 mają na celu znaczącą poprawę coraz większego ruchu komunikacyjnego pomiędzy portowym Świnoujściem (stąd trasa po promowym przepłynięciu Bałtyku rozpościera się na Skandynawię), a południem Europy.

My rozbudujemy nasz długi odcinek „Trójki”, zaś w tym samym czasie nasi południowi sąsiedzi, Czesi, realizują swój długofalowy drogowy plan R11, który poprowadzi drogę autostradową przez ich tereny. I dalej na południe Europy.

Dodajmy, że w założeniach sięgających roku 2020, długość polskich autostrad ma wynosić około 2 tysiące km, zaś dróg ekspresowych na poziomie około 5,3 tys. km, zaś dróg o najwyższym standardzie ma być ponad 7,3 tys. kilometrów.

Zarys historyczny obecnej S3:

Idea wybudowania autostrady, która pobiegła by wzdłuż Odry pojawiła się w planach

III Rzeszy już w połowie lat 30. minionego stulecia w ramach sieci Reichsautobahn. Wtedy powstały trzy całkiem śmiałe koncepcje, m.in. budowa odcinka Szczecin – Zgorzelec.

Jednak z uwagi na brak odpowiednich środków finansowych, inwestycji nigdy nie udało się rozpocząć.

Po II wojnie światowej inż. E. Buszma zaproponował budowę odcinka, co prawda w dużej mierze nie pokrywający się z naszą obecną S3, który miał wieść między Szczecinem, a Poznaniem. Jednak nie doczekał się realizacji.

Kolejne plany budowy i przebudowy „Trójki” pojawiły się w roku 1963 oraz 1971. Bez powodzenia.

Dopiero na przełomie 1976 i 1977 roku rozpoczęto budowę drogi E14 pomiędzy Węzłem Rzęśnica, a Goleniowem oraz jego obwodnicą. Całość ma o długość 20,8 km.

20 lipca 1979 roku oddano do ruchu dwupasmowy odcinek pomiędzy Rzęśnicą, a Rurką oraz jedno jezdniową obwodnicę Goleniowa, która była największą inwestycją drogową w tym regionie przed rokiem 1989.

Rządowym postanowieniem z czerwca 1985 r., trasę E14 określono jako drogę ekspresową. Z kolei we wrześniu 1993 roku, kiedy premierem była Hanna Suchocka, droga relacji Szczecin – Lubawka (i dalej Praga), określona została jako autostrada S3, zaś trasa pomiędzy Świnoujściem, a Szczecinem, jako droga ekspresowa.

Miwa

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *