Świnoujście czeka na giganta!

Pod koniec sierpnia br. w chińskim porcie Nansha załadowano na pokład statku „Da Chang” (typ general cargo ship) gigantyczną w swych rozmiarach maszynę, która ma niebawem drążyć tunel pod Świną. Jednostka popłynęła morskim północnym szlakiem kierując się w stronę rosyjskiej Kamczatki.

1 października „Da Chang” spodziewany jest na redzie norweskiego portu Esbjerg, po czym uda się w dalszą drogę do Świnoujścia, gdzie na redzie portu statek powinien pojawić się już za kilka dni.

Ta specjalistyczna chińska jednostka jest stosunkowo młodym statkiem, bowiem została zbudowana siedem lat temu. Ma długość 180 metrów, 22.566 pojemność GT i 29.902 DWT.

Garść info o tunelowej inwestycji

Prace ziemne (tunel startowy o długości 120 metrów i szerokości 20 m) trwają już od pewnego czasu i są mocno zaawansowane. Przede wszystkim po stronie miasta czyli na wyspie Uznam.

Ta ogromna maszyna została wyprodukowana przez firmę China Railway Engineering Group Co. Ltd (CREG), po czym skrzętnie sprawdzona czy działa prawidłowo, a następnie ponownie rozłożona. I to na 129 części, a następnie załadowana na statek.

Według harmonogramu budowy tunelu, w marcu TBM (ang. tunnel boring machine) rozpocznie jego drążenie pod Świną.

Tego rodzaju maszyny zwykle nazywane są imionami żeńskimi. Już wkrótce zostanie ogłoszony konkurs na nazwę tego giganta.

TBM to ogromna maszyna. Wystarczy powiedzieć, że ma łączną wagę bagatelka, 2.740 ton. Łączną długość blisko 100 metrów. Posiada obrotową tarczę o średnicy 13,46 m (dla porównania, to wysokość budynku czterokondygnacyjnego!).

Tak ogromna maszyna potrzebuje przede wszystkim specjalnie wykonanego tunelu startowego oraz infrastruktury.

Z kolei po drugiej stronie Świny, czyli na wyspie Wolin, trwają szeroko zakrojone prace nad przebudową sieci wysokiego napięcia 110 KV. Prowadzone są prace wodno – kanalizacyjne w rejonie odbioru komory TBM i dalej wzdłuż ulicy Fińskiej.

Równocześnie zagospodarowywany oraz zasilany w energię elektryczną jest plac budowy. Zwożone są w wielkich rozmiarach niezbędne do budowy żwir, stal zbrojeniowa, cement i inne niezbędne materiały. W tym specjalne kosze potrzebne do wykonania sekcji ścian szczelinowych.

Obecnie najdłuższym polskim tunelem jest ten w Gdańsku pod Martwą Wisłą, który ma długość 1.377 metrów. Świnoujski tunel (część podwodna) docelowo będzie miał  długość 1.440 metrów. I to on przejmie prawo do nazywania go najdłuższym tunelem w Polsce.

Całość tunelu (podwodna i naziemna) to długość około 3,2 km.

Dodajmy, iż inwestorem projektu tego wielkiego w swych rozmiarach jest Miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Szczecinie. Z kolei nadzór nad projektem pełni firma SWECO/Lafrenz.

Wykonawcą generalnym świnoujskiego tunelu jest konsorcjum firm PORR/Gülermak.

Koszt całej inwestycji wynosi 912 milionów złotych, z czego775,6 mln zapewnią środki unijne, co oznacza 85 procent całości kosztorysu. Resztę kosztów pokrywa Gmina Miasto Świnoujście.

Inwestycja ma być gotowa do eksploatacji pod koniec roku 2022.

Miwa

 

To top