11-07-2016 » Powiat i region

Pomidory to między innymi pogromcy cholesterolu

Z punktu widzenia biologii pomidor jest owocem. Nie zmienia to jednak faktu, że zwyczajowo uważany jest za warzywo. I to nie byle jakie, bo bardzo zdrowe. Teraz, kiedy sezon letni, pomidor jest jednym z kilku podstawowych warzyw w naszym menu. A że jest warzywem jak najbardziej zdrowym, więc warto go spożywać. Jakie konkretnie korzyści płyną z jedzenia pomidorów?
Właściwości pomidorów
Pomidory mają mnóstwo witamin i pierwiastków mineralnych. Zawierają antyutleniacze, które chronią skórę przed wolnymi rodnikami i zapobiegają procesom szybkiego starzenia się tkanek. Pomidory wzmacniają odporność dzięki dużej zawartości witaminy C. Warzywa są małokaloryczne, więc mogą sobie na nie pozwolić nawet osoby na diecie. Ponadto świeże warzywa można przygotować na wiele sposobów: na kanapki, w sałatce czy w przetworach, zawsze smakują równie wyśmienicie.

Witaminy i minerały w pomidorach…
Jeśli chcesz wzmocnić swoją odporność albo przyspieszyć gojenie się ran, jedz pomidory. Zawierają one bardzo dużo witaminy C, która działa w ten sposób. 180 g owocu, czyli jeden duży pomidor dostarcza 60% dziennego zapotrzebowania na nią. Dodatkowo pokrywa on 25% zapotrzebowania na witaminę E. Ma wiele beta – karotenu, który neutralizuje szkodliwe działanie wolnych rodników. Ponadto zawiera witaminy z grupy B, witaminy PP i K. Wśród minerałów pomidory mają najwięcej potasu. Potas obniża ciśnienie krwi poprzez swoje działanie moczopędne. Wapń, magnez i żelazo również są w tych warzywach. Można w nich znaleźć nawet miedź, mangan i kobalt.

Likopen to naturalny barwnik, który nadaje pomidorom ich czerwoną barwę. Jest on antyutleniaczem, który zapobiega zawałom serca i rozwojowi miażdżycy. Likopen hamuje proces zwyrodnienia plamki żółtej oraz przeciwdziała nowotworowi prostaty. Wystarczająca ilość likopenu dla naszego organizmu to jeden pomidor dziennie albo talerz pomidorówki, szklanka soku pomidorowego lub dwie łyżeczki keczupu.
Pomidory w 93% składają się z wody, a w 100 g mają tylko 15 kcal. Dzięki zawartości błonnika dają nam uczucie sytości, dzięki witaminie C poprawiają stan naszej skóry. Witamina C dotlenia ją i wzmacnia naczynia krwionośne. Pomaga utrzymać nasze włosy w dobrej kondycji. Natomiast witamina młodości zapobiega zmarszczkom i przeciwdziała starzeniu się.
Pomidory są również używane jako kosmetyki. Rozjaśniają przebarwienia i łagodzą zmiany trądzikowe. Jednak zanim zaczniesz je stosować, sprawdź czy nie jesteś na nie uczulona. Posmaruj wewnętrzną część przedramienia sokiem z pomidorów i poczekaj godzinę – jeśli nie dojdzie do zmian alergicznych, możesz je stosować.

Rodzaje pomidorów…
Pomidory mogą być czerwone, żółte i zielone. Czerwone i żółte mają podobne wartości odżywcze, z tym że te drugie mają mniej likopenu. Natomiast zielone powinniśmy jeść ostrożnie. Mają one mniej substancji odżywczych, a więcej tomatyny, która jest szkodliwa dla naszego organizmu.
Gatunki pomidorów to:

okrągłe gruntowe – mają dużo soku, są najpopularniejsze i najlepsze na przetwory,
karłowate – sprzedawane w gronach, o intensywnym smaku i zapachu,
malinowe – to te największe, mają dużo soku,
bycze serca – o podłużnym kształcie i twardym miąższu, dlatego są idealne na sałatki,
koktajlowe – malutkie pomidorki używane do dekoracji.
Popularne łączenie pomidorów i ogórków w jednej sałatce to zły pomysł, gdyż obecny w ogórkach enzym zabija witaminę C w pomidorach. Rozwiązaniem jest, by przed ich połączeniem wymieszać je z oliwą. Sosy, keczupy i koncentraty pomidorowe są również zdrowe. Co prawda zawierają mniej witaminy, ale zawarty w nich likopen jest łatwiej przyswajalny dla naszego organizmu. Po przetworach pomidorowych mamy 2 – 3 razy więcej likopenu we krwi niż po świeżych.
Z jedzeniem pomidorów powinny uważać osoby chore na dnę moczanową, reumatoidalne zapalenie stawów i zgagę. Przy wrażliwym przewodzie pokarmowym warto przed zjedzeniem obierać je ze skórki. Ponadto mogą one uczulać, więc powinny ich unikać kobiety karmiące, a dzieciom należy wprowadzać je do diety stopniowo.

Zmniejszają ryzyko chorób serca…
Jednym z głównych winowajców odpowiedzialnych za wzrost zachorowań na choroby układu sercowo-naczyniowego, w tym miażdżycę, zawały serca i udary, jest zbyt wysoki poziom cholesterolu. Pomidory zawierają wiele witamin i przeciwutleniaczy zapobiegających jego gromadzeniu się. Wśród nich najważniejszy jest likopen, który według badań obniża cholesterol równie skutecznie jak lekarstwa.
Analiza przeprowadzona na australijskim uniwersytecie w Adelajdzie wykazała, że osobom, które dziennie przyjmowały ponad 25 mg likopenu, poziom tzw. złego cholesterolu obniżył się o 10 proc. Oznacza to, że zawierające dużo likopenu pomidory, pod warunkiem, że spożywa się je regularnie, mogą być skuteczną alternatywą dla leków obniżających poziom cholesterolu i ciśnienie krwi. Należy tylko pamiętać, że likopen jest lepiej przyswajany z pomidorów przetworzonych niż świeżych, dlatego szczególnie polecane do spożycia są sosy, przeciery czy soki. Według naukowców, aby uchronić się przed chorobami serca, wystarczy codziennie wypijać pół litra soku pomidorowego, w którym oprócz likopenu znajdziemy także dużo korzystnie działającego na serce potasu.

Zapobiegają nowotworom…
To również zasługa zawartych w pomidorach antyutleniaczy, głównie likopenu. Nie tylko odpowiada on za czerwony kolor tych popularnych w Polsce warzyw, ale przede wszystkim, jako jeden z najsilniejszych antyoksydantów, neutralizuje wolne rodniki, odpowiedzialne za powstawanie i rozwój wielu chorób, w tym nowotworów.
Potwierdziły to wyniki wielu badań naukowych, wśród nich te przeprowadzone na brytyjskim uniwersytecie w Portsmouth. Według tamtejszych naukowców regularne jedzenie gotowanych pomidorów skutecznie chroni przed rakiem. Wiąże się to z podwójnym działaniem zawartego w nich likopenu, który z jednej strony blokuje komórkom rakowym dostęp do „pożywienia” z krwi uniemożliwiając ich rozwój, a z drugiej dynamizuje wzrost komórek układu immunologicznego, dzięki czemu skuteczniej walczą one z chorobami, również nowotworowymi.
Ponieważ likopen bardzo dobrze rozpuszcza się w tłuszczach, a jego przyswajalność zwiększa się po przetworzeniu, szczególnie zaleca się jedzenie pomidorów gotowanych z dodatkiem zdrowego tłuszczu roślinnego, np. oliwy z oliwek.

Przyspieszają odchudzanie…
Jeden średniej wielkości pomidor zawiera tylko 26 kcal, pomidor koktajlowy – tylko 3 kcal. Te czerwone warzywa, które w aż 93 procentach składają się z wody, są więc wręcz idealnym składnikiem diety osób, które walczą z dodatkowymi kilogramami i starają się schudnąć. Zwłaszcza, że zawierają również błonnik, który pęczniejąc w żołądku, na długo zapewnia uczucie sytości. Ze względu na niski indeks glikemiczny (IG 30) pomidory poleca się również cukrzykom.
Pomidory w diecie odchudzającej sprawdzą się z jeszcze jednego powodu. Zawierają witaminy i minerały niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. O ich odpowiedni poziom powinny dbać zwłaszcza osoby, które na skutek diet odchudzających często pozbawiają się wielu z nich. W pomidorach znajdziemy witaminy A, B1, B2, C, PP i kwas foliowy oraz potas, sód, wapń, żelazo, miedź, fosfor i magnez.

Likwidują zaparcia
Zaparcia należą do jednych z najbardziej wstydliwych dolegliwości. Powodowane są głównie przez niewłaściwe odżywianie, brak ruchu i siedzący tryb życia. Bywają niezwykle dokuczliwe i bolesne, warto więc wiedzieć, co zrobić, by skutecznie się ich pozbyć.
Przede wszystkim należy zadbać o właściwą ilość spożywanego codziennie błonnika (według Światowej Organizacji Zdrowia dieta zdrowego człowieka powinna dostarczać 35 g błonnika). Znajduje się on głównie w warzywach, pełnoziarnistym pieczywie, kaszach, razowych makaronach. Należy ograniczyć spożycie tłuszczów zwierzęcych, węglowodanów prostych i napojów gazowanych, a zadbać o wypijanie dużej ilości wody.
Jednym z warzyw szczególnie zalecanych przy leczeniu zaparć są pomidory. W jednej sztuce znajdują się aż 2 gramy błonnika, a w szklance soku pomidorowego 2,5 grama.

Pomagają dłużej zachować młodość
Z wiekiem nasza skóra traci sprężystość, pokrywa się siatką zmarszczek, pojawiają się na niej także brązowe plamy. Te wszystkie „wizualne” oznaki starzenia organizmu powodowane są przez szkodliwe promienie słoneczne oraz działanie wolnych rodników. Te procesy są nieuniknione, istnieją jednak naturalne sposoby, by je spowolnić i opóźnić. Jednym z najważniejszych jest dieta bogata w silne antyutleniacze, głównie witaminy A, C i E. Ich źródłem są właśnie pomidory.
Już zjedzenie tych dwóch czerwonych warzyw niemal w stu procentach pokrywa dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na witaminę C. Odpowiada ona za produkcję kolagenu, zwiększa dotlenienie skóry, rozjaśnia ją i wzmacnia naczynia krwionośne. Witamina A jest istotna w procesach odnowy naskórka, natomiast witamina E opóźnia procesy starzenia chroniąc cerę przed wpływem czynników zewnętrznych.
Warto również wiedzieć, że pomidory w sposób naturalny zabezpieczają skórę przed promieniowaniem ultrafioletowym. Według naukowców z uniwersytetów w Manchesterze i Newcastle ich spożywanie zapewnia ochronę na poziomie 1,3 filtra przeciwsłonecznego. To ważne nie tylko ze względu na ochronę przed starzeniem się, ale przede wszystkim przed nowotworami skóry.

Poprawiają wzrok..
To zasługa zawartej w pomidorach witaminy A, a konkretnie jej prowitaminy, czyli beta karotenu. Chociaż te czerwone warzywa nie są tak zasobne w ten składnik jak np. marchew, mają go wystarczająco dużo, by regularne jedzenie przyczyniło się do wyraźnej poprawy wzroku.
Witamina A korzystnie działa na nerwy wzrokowe, zapobiega tzw. kurzej ślepocie, czyli problemom z widzeniem po zmroku, hamuje proces zwyrodnienia plamki żółtej, które jest jedną z przyczyn utraty wzroku w starszym wieku. Wpływa także na odpowiednie nawilżenie oka.

Opracowanie Miwa

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *