09-11-2015 » Powiat i region

Marek Gróbarczyk ministrem gospodarki morskiej i żeglugi

Dziś w poniedziałek 9 listopada o godz. 13.30 na wspólnej konferencji prasowej prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego i premier nowego rządu Beaty Szydło poznaliśmy kandydatów na ministrów nowego Rządu. . Wśród kandydatów na ministrów jest Marek Gróbarczyk mieszkaniec Szczecina. 
Przyszła premier Beata Szydło wymieniła Marka Gróbarczyka, szczecińskiego europosła PiS, którego już w czasie kampanii wyborczej do parlamentu Prawo i Sprawiedliwość promowało na stanowisko ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Nowe ministerstwo ma się zająć m.in. reaktywowaniem przemysłu stoczniowego w Polsce oraz żeglugą śródlądową.

Marek Gróbarczyk był już ministrem gospodarki morskiej w 2007 r. za rządów PiS – przez trzy miesiące był ministrem gospodarki morskiej, resort objął na koniec kadencji.

Gróbarczyk o sobie

W 2014 r. podczas kampanii do europarlamentu tak przedstawiał samego siebie:

“Urodziłem się 13 marca 1968 r. w Nowym Sączu w rodzinie silnie związanej z wartościami narodowymi. (…) Wyższą Szkołę Morską w Gdyni ukończyłem na Wydziale Mechanicznym (specjalność – eksploatacja siłowni okrętowych). W późniejszym okresie ukończyłem także studia podyplomowe na Akademii Rolniczo-Technicznej w Bydgoszczy, kierunek – telekomunikacja cyfrowa. (…) Pracę zawodową rozpocząłem jako marynarz, pływając na statkach obcych bander (…) W kolejnym etapie mojego życia rozpocząłem pracę na lądzie, w branży telekomunikacyjnej, zdobywając uprawnienia budowlane, a następnie pracując jako manager w firmach transportowo-spedycyjnych uzyskałem kwalifikacje doradcy ds. przewozu towarów niebezpiecznych. Ukończyłem także wiele kursów z dziedziny zarządzania i finansów. Byłem prezesem dużej spółki budowlanej, a następnie członkiem zarządu Zakładów Azotowych w Tarnowie – Mościcach SA. Jako członek Rady Nadzorczej Operatora Logistycznego Paliw Płynnych poznałem sektor paliwowy pod kątem bezpieczeństwa energetycznego. 13 sierpnia 2007 r. decyzją Prezydenta RP zostałem nominowany na stanowisko Ministra Gospodarki Morskiej. (…) Obecnie w Parlamencie Europejskim pracuję w Komisji Rybołówstwa oraz Delegacji do spraw stosunków z Chińską Republiką Ludową. Jestem także zastępcą członka Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii (Więcej o Komisji) oraz dwóch delegacji – do spraw stosunków z państwami Ameryki Środkowej i do Euro-Latynoamerykańskiego Zgromadzenia Parlamentarnego.”

Czym zajmie się nowe ministerstwo gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej?

Odbudowa przemysłu stoczniowego

W czasie kampanii wyborczej politycy PiS wskazywali na kilka elementów. Przede wszystkim odbudowa przemysłu stoczniowego. To jeden z głównych tematów kampanii PiS.

12 października podczas konferencji w Szczecinie na pytanie PAP, jakie fundusze są potrzebne do odbudowy tej branży, Gróbarczyk jako przykład podał dane niemieckie dotyczące ratowania dwóch dużych stoczni w Niemczech, co kosztowało ok. 600 mln euro. W przypadku Polski taki plan miałby dotyczyć odbudowy stoczni w Szczecinie i Gdyni.
– Zakładamy, że może to być oczywiście wyższa kwota. Przy czym, te pieniądze nie mogą iść z budżetu państwa. Budżet państwa tylko i wyłącznie musi tutaj reagować w postaci wszelkiego rodzaju zachęt inwestycyjnych, gwarancji państwowych oraz rozwiązań legislacyjnych, które będą ułatwiały odbudowywanie się tej branży – dodał Gróbarczyk.

W teczce z gotowymi ustawami, którą w czasie kampanii pokazywała kandydatka PiS na premiera Beata Szydło, ustawy stoczniowej nie ma.

Rzeki, polska bandera

Gróbarczyk wielokrotnie też podkreślał, że jednym z celów strategicznych polityki morskiej powinien być powrót statków polskich armatorów pod polską banderę. Obecnie większość statków rejestrowana jest w obcych portach.

W lipcu w rozmowie z Dziennikiem Bałtyckim Andrzej Jaworski, poseł PiS z Gdańska mówił:

– Plan działań przygotowaliśmy już kilka lat temu. Nam nie chodzi o rozwiązania siłowe, ale o wprowadzenie rozwiązań przywracających opłacalność polskiej bandery. Wychodzimy z założenia, że lepiej, by armatorzy, choćby mało, ale płacili w naszym kraju niż gdzie indziej.

Innym zadaniem nowego ministerstwa ma być przywrócenie żeglowności rzek.

– Bez rozwiniętej żeglugi śródlądowej nie będzie silnego Szczecina i przemysłu portowego – mówił w lipcu poseł Michał na konferencji prasowej w Szczecinie.

– Na rzeki powinny wrócić nie tylko statki wycieczkowe, ale też transport rzeczny – mówił z kolei Andrzej Jaworski na łamach Dziennika Bałtyckiego.

W 2007 r. jako minister Gróbarczyk opowiadał się też za przekopem Mierzei Wiślanej i ułatwieniem dostępu do portu w Elblągu. Według niektórych polityków PiS ten temat pozostaje aktualny.
O swoich panach dotyczących gospodarki morskiej i regionu Zachodniopomorskiego Marek Cróbarczyk rozmawiał niedawno podczas pobytu w Kamieniu Pomorskim. Sprawy naszego regionu, powiatu kamieńskiego są bliskie kandydatowi na Ministra Gospodarki Morskiej.
Mamy nadzieję, że sprawy gospodarki morskiej będą bliskie całej nowej Radzie Ministrów tworzonej przez PiS a nie tylko Nowemu ministrowi. Trzymamy za to kciuki i życzymy powodzenia na nowym stanowisku.
W.T.

3 komentarzy na temat: Marek Gróbarczyk ministrem gospodarki morskiej i żeglugi

  1. marek pisze:

    Nareszcie kompetentne osoby do zarządzania majątkiem narodowym!!!

  2. Wercia pisze:

    Cieszy mnie fakt, że wracamy do pomysłu przywrócenia Ministerstwa Gospodarki Morskiej. Cieszy mnie fakt, że na czele tego ministerstwa stanie dobry fachowiec mający wizję funkcjonowania gospodarki morskiej.

  3. Marta pisze:

    Jestem zadowolona z wyboru Pana Marka Gróbarczyka.Nareszcie właściwy człowiek na właściwym miejscu!Praktyk, wywodzący się z naszego okręgu wyborczego.Jako eurodeputowany zrobił bardzo dużo dla tego województwa.Jest popierany przez Czechów i Słowaków za Jego wkład w udrożnienie rzeki Odry od Ostrawy aż do Zalewu Szczecińskiego. Marzeniem moim jest, żeby siedziba Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej znalazła się w Szczecinie a to dlatego, że to województwo przez ostatnie 8 lat w przedmiocie żeglugi morskiej i żeglugi śródlądowej zostało totalnie zaniedbane a wręcz zniszczone!!!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *