31-01-2016 » Powiat i region

Jakie powinno być tak naprawdę śniadanie?

Śniadanie powinno być smaczne, zdrowe i dobrze skomponowane – takie da ci gwarancję, że nie przytyjesz. Niestety, często popełniamy typowe błędy, które nie sprzyjają szczupłej sylwetce.

Pomijanie pierwszego posiłku
Zgodnie z przysłowiem śniadanie powinno być królewskie – to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Wprawia w ruch uśpiony po nocy metabolizm, daje nam siłę i energię na cały dzień, na długo dale uczucie sytości. Jeśli pominiemy śniadanie, szybko dopadnie nas głód, a wtedy będziemy w stanie zjeść znacznie więcej niż powinniśmy. Badania dowodzą, że osoby, które nie jedzą nic z rana, częściej wybierają w ciągu dnia kaloryczne i tłuste potrawy.
Za małe porcje
Śniadanie powinno dostarczyć ci 25 proc. dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Gdy kalorii będzie za mało, szybko dopadnie cię głód i ochota na coś kalorycznego. Zjedzenie małego jabłka, kilku listków sałaty czy jogurtu naturalnego to stanowczo za mało! Na śniadanie nie należy się objadać, warto jednak zadbać o to, by na talerz trafiły produkty białkowe (które zwiększają uczucie sytości w ciągu dnia), zdrowe tłuszcze, świeże warzywa, zboża itp.
Sięganie po słodkie produkty
Jest masa pyszności, które wydają się idealne na śniadanie – croissanty z masłem czekoladowym, słodkie bułeczki, gofry, chałka z miodem albo słodkim dżemem, kawa z mlekiem i cukrem, gorąca czekolada. To nie są jednak najlepsze wybory, gdy chodzi o pierwszy posiłek. Wiele z tych produktów to tzw. puste kalorie, które nas nie odżywiają, za to tuczą i odkładają się w postaci oponki. Śniadanie powinno obfitować w zdrowe produkty.
Jedzenie w pośpiechu
Śniadanie zjedzone na stojąco, byle gdzie i byle jak nie jest pełnowartościowym posiłkiem. Tymczasem szybkość, z jaką przyswajamy kalorie, ma bardzo duży wpływ na utrzymanie wagi. Z badań wynika, że osoby, które jedzą szybko, częściej tyją. Gdy natomiast jemy spokojnie, wzrasta poziom hormonów odpowiedzialnych za uczucie sytości. Śniadanie zjedzone powoli sprawia, że czujemy się najedzeni.
Pożywienie należy również przeżuwać powoli, minimum 20 – 30 razy, zanim je połkniemy. Dzięki temu szybciej pojawi się uczucie sytości, a my zjemy mniej. Pamiętajmy, że zanim mózg odbierze sygnał o sytości, minie ok. 15 minut. Dodatkowo pokarm dokładnie przeżuty i wymieszany ze śliną będzie mniejszym obciążeniem dla żołądka, a trawienie przebiegnie znacznie sprawniej.
Sięganie po gotowe produkty
Każdemu może się zdarzyć brak czasu na śniadanie. Niedobrym pomysłem jest wtedy ratowanie się gotowymi produktami, np. kaszką w proszku, batonikami, ciastkami itp. Wiele tego typu produktów to bogate źródło cukru, niezdrowych tłuszczów, wzmacniaczy smaku, barwników itp. Jeśli czeka cię ciężki dzień, przygotuj sobie poprzedniego wieczoru warzywną sałatkę i pełnoziarniste kanapki z chudą wędliną.
Ograniczanie się do płynów
Sama kawa, herbata albo sok podane na śniadanie nie wystarczą. To nie jest pełnowartościowy posiłek, który dostarczy ci witamin, doda sił i energii na cały dzień. Uważaj również na soki z kartonów, które często są dosładzane. Poza tym kawa wypita na czczo może podrażnić przewód pokarmowy. Nie wspominając o tym, że wybierając płyn zamiast posiłku, nie nasycisz się na długo.
Brak błonnika
Na śniadanie warto jeść produkty bogate w błonnik. Pełni on nieocenioną rolę, gdy zależy nam na zdrowiu i szczupłej sylwetce. Ułatwia wydalanie z organizmu niestrawionych resztek, usprawnia przemianę materii, chroni przed zaparciami oraz napadami głodu, zasyca i korzystnie wpływa na utrzymanie szczupłej sylwetki. Na śniadanie warto podawać więc warzywa, zboża, kiełki, jogurt z otrębami itp.
Jedzenie o niewłaściwej porze
Ze zjedzeniem śniadania nie powinno się czekać dłużej niż dwie godziny po przebudzeniu. Chodzi o to, żeby pobudzić metabolizm do pracy i dostarczyć sobie dawkę energii – a śniadanie jest do tego niezbędne. Zdaniem dietetyków optymalna pora na pierwszy posiłek to czas między godz. 7 a 9 – nasz układ pokarmowy i żołądek pracują wtedy na wysokich obrotach i szybciej strawią dostarczone im pożywienie.
Zbyt duże śniadania
Pomijanie pierwszego posiłku czy zastępowanie go płynami to zły pomysł, ale przesada w drugą stronę również nie jest wskazana. Brak ograniczeń przy stole i objadanie się „na zapas” mogą skończyć się przybraniem na wadze. Skoro śniadanie powinno stanowić 25 proc. dziennej dawki kalorii, upewnijmy się, czy jajecznica z pięciu jajek na boczku to przypadkiem nie za dużo.

Za stronami internetowymi Miwa

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *