Historii moc.

Powtarzając słowa amerykańskiego pisarza Roberta A. Heinleina zgodnie twierdzimy, że  „Pokolenie, które ignoruje historię, nie ma przeszłości-ani przyszłości”. Dlatego tak bardzo jestem wdzięczna, za przystąpienie do projektu „Źródła historyczne w moim domu” w roku, który zapewne każdy z nas zapamięta. Ludowe chińskie porzekadło głosi „obyś dożył ciekawych czasów” jest to jednocześnie przekleństwo. Niestety dożyliśmy takich ciekawych czasów. Boimy się o siebie, o swoich bliskich, o przyszłość- to naturalne. Tylko szaleńcy nie doznają strachu, w obliczu prawdziwego zagrożenia. Jednak mimo tego lub właśnie dlatego, że nastał czas pandemii, ważna jest odwaga życia, próba zachowania normalności tam, gdzie jest ona możliwa. Świat się nie zatrzyma, żyć trzeba umieć,  w różnych sytuacjach. Trudne czasy są sprawdzianem dla wielu z nas, pokazują kto jakim jest człowiekiem, kto jaką ma siłę przetrwania. Siła bierze się z poczucia sensu, nadziei, a  z kolei te biorą się z działania. Dlatego wielkie barwa dla osób, które podjęły się pielęgnowania przeszłości, dając przykład jak można spędzać czas, gdy na każdym kroku widzimy i słyszymy hasło „ZOSTAŃ
W DOMU!”.Jedenaścioro uczniów wzięło udział w kolejnej edycji projektu „Źródła historyczne w moim domu”.

z klasy IV-ej a Szymon Około-Kułak i Dariusz Jańczak

z klasy V-tej b Wojciech Katarzyński

z klasy VI a Maciej Kilianek  i Aleksandra Kowal

z klasy VI b Amelia Sawińska

z klasy VII a   Michał Szumny   i Alicja Szubartowska

z klasy VII b Magdalena Jańczak

z klasy VIII a- Wiktoria Krupa i Oskar Boguta

Z wielką przyjemnością  komisja w składzie: p. Renata Włodarczyk i Rafał Gutowski zapoznała się ze źródłami historycznymi, prosto z Waszych domów.

Znalazły się wśród nich, między innymi polskie i niemieckie banknoty, także przedwojenne, dokumenty, dyplomy, zdjęcia pradziadków, babć, prenumeraty  starych czasopism, zdjęcia antycznych już przedmiotów domowego użytku, medale, stare radio, suknia ślubna z grempliny, zdjęcia, obrazy, „Przepowiednie  Sybilii” przepisane ręcznie przez prababcię, szklane bańki, komentarz do wydanego przez Naszą Księgarnię w 1957r. „Dziadka do orzechów” E.T.A. Hoffmanna. Przedmioty te  ożyły, dzięki Waszej pamięci i poświęconemu  czasowi. Każda  z tych rzeczy , wraz z opisem, to wyjątkowa, cenna opowieść, z której płynie podstawowy morał-historia uczy.

Każda z tych prac jest staranna, także w doborze źródła, ciekawa, oryginalna i bardzo osobista. Podzieliliście  się z nami historią związaną z Waszymi rodzinami. Niejako, tym samym, wpuściliście nas do swoich domów, za co bardzo  jesteśmy Wam wdzięczni. To była wielka przyjemność i wielki zaszczyt zarazem.

Każda osoba, z wymienionych jedenastu,  zostaje przez nas wyróżniona, za umiejętność dzielenia się historią, za staranność w selekcjonowaniu i dokonywaniu wyboru przedmiotów będących źródłem historycznym i bardzo osobiste podejście do projektu. Za umiejętności poszukiwania, dzielenia się wiedzą. Za posługiwanie się technologią komputerową. Za odwagę, gdyż zawsze, gdy coś robimy musimy liczyć się z możliwością krytyki, możliwością popełnienia błędu.

„Kto boi się robić błędy,  ten nigdy nie będzie robić historii.” Andre Melraux

Jednak jak na konkurs przystało, a projekt zwieńczony jest zawsze przyznaniem pierwszego, drugiego i trzeciego miejsca muszę szczególnie docenić prace wybitne, pod każdym względem.

W tym celu, poprosiłam o pomoc (online) pana Rafała Gutowskiego. Jak w każdym przypadku przyznawania miejsc na  podium (oprócz sportu) liczy się subiektywna ocena komisji,  w odniesieniu do konkretnych, obiektywnych kryteriów.

  1. Umiejętność doboru źródła historycznego.
  2. Umiejętność ciekawego, wnikliwego opisywania przedmiotu.
  3. Umiejętność posługiwania się językiem polskim.
  4. Umiejętność posługiwania się technologią komputerową.
  5. Wrażenie ogólne (estetyka, pomysłowość, staranność itp.).

Zgodnie  uznaliśmy, że:

miejsce I (ex aequo) zajęli: Aleksandra Kowal z klasy 6 a , Magdalena Jańczak z klasy 7 b, Michał Szumny z klasy 7 a  (panie przodem)

miejsce II  zajął Dariusz Jańczak z klasy 4 a

miejsce III (ex aequo) zajęli Maciej Kilianek z klasy 6 b

i Szymon Około- Kułak z klasy 4 a

Kończąc jeszcze raz dziękuję wszystkim uczniom za przystąpienie do projektu.

Dzięki takim młodym ludziom jak Wy świat ma szansę przetrwać.

                koordynator projektu Renata Włodarczyk/Kronia

                  nauczycielka  SP im. 5-go Kołobrzeskiego Pułku Piechoty w Dziwnowie

 

 

 

 

 

To top