29-10-2014 » Powiat i region

Droga CETC ROUT E65 – Korytarz czy pułapka?

Teatr działań „Wojennych” o środkowoeuropejski korytarz transportowy (CETC ROUT E65) rozgrywał się między Niemcami a Polską. Walka trwała do ostatniej chwili, ale dzięki Skandynawom (Szwecji i Norwegii) Komisja Europejska dała „zielone światło” dla przebiegu tego korytarza przez drogę E 65 i DK 3 w Polsce. Obie drogi w Polsce się pokrywają od Świnoujścia (północ i początek drogi w Polsce) do Jakuszyc (południe i koniec drogi w Polsce). Najgorsza sytuacja na drodze (CETC ROUT E65, E65 i DK 3) panuje na Wyspie Wolin. Po pierwsze brak drogi alternatywnej na wypadek zablokowania drogi CETC ROUT E65. Ani się cofnąć, ani objechać odcinka tego „korytarza” między węzłem drogowym MIĘDZYZDROJE, a skrzyżowaniem drogi CETC ROUT E65 z drogą powiatową Trzciągowo – Wapnica – Międzyzdroje. Otóż droga powiatowa, łącząca drogę CETC ROUT E65 przez Trzciągowo – Wapnicę z rondem w Międzyzdrojach, wymaga pilnie remontu na odcinku od skrzyżowania z droga CECT ROUT E65 do Wapnicy, z jednoczesnym ograniczeniem masy pojazdu do 3,5 tony. Czy teraz ta droga jest alternatywna? Ekrany dźwiękoszczelne na obwodnicy Dargobądza nie dość, że dobijają tych co cierpią na klaustrofobię, to jeszcze w czasie intensywnych opadów śniegu uniemożliwiają jego odgarnięcie na pobocze. Taka sama sytuacja występuje w rejonie obwodnicy Troszyna! Ślepy by to zauważył!
Do usuwania śniegu potrzebne są SŁUŻBIE DROGOWEJ na drodze CETC ROUT E65, w jej przebiegu przez powiat kamieński, pługi wirnikowe. W planie zimowego utrzymania CETC ROUT E 65 w jej przebiegu przez powiat goleniowski i kamieński czas przywrócenia przejezdności tej drogi po ustąpieniu opadów śniegu wynosi 3 do 4 godzin (sic!) w XXI wieku! Gdyby na przełomie październik – listopad każdego roku równiarka odgarnęła ziemię z pobocza asfaltowej skrajni tej drogi, to sprawność i efektywność sprzętu SŁUŻBY DROGOWEJ – GDDKiA do zimowego utrzymania przejezdności tej drogi, po opadach śniegu i deszczu ze śniegiem, wzrosłaby do 98,8%. Póki co ziemia ta blokuje skutecznie odpływ wody i możliwość usunięcia śniegu z powierzchni jezdni. Producent Pojazdów specjalistycznych „Zbigniew Szczęśniak” z Bielska-Białej ma tu szerokie pole do popisu, bo aktualnie eksploatowany sprzęt SŁUŻBY DROGOWEJ GDDKiA, służący m.in do zimowego utrzymania przejezdności CETC ROUT E65, musi być zmodernizowany, a Baza Materiałowo – Techniczna GDDKiA musi być zlokalizowana na Wyspie Wolin. Nie może być tak, że do kilometra „0” CETC ROUT E65 na Wyspie Wolin pługo-solarki dojeżdżają ponad 30 kilometrów. To są olbrzymie koszty i strata czasu, co równa się zwiększeniu ryzyka wystąpienia gołoledzi, a tym samym wypadku drogowego. Jeden wypadek drogowy w Polsce kosztuje Nas podatników: z jedną ofiarą śmiertelną – ponad 2, 5 miliona złotych, a z jednym rannym ponad 600 tys. zł. Straty spowodowane zablokowaniem drogi spowodowane wypadkiem, oblodzeniem czy też przez zaspy też da się wyliczyć. Wątpię czy Polskę, Unię Europejską, czy kraj z Unią nie stowarzyszony, np. Norwegię, stać na takie straty. Wszak cała Unia Europejska i Europa rozumnie oszczędza, a w Polsce jak zawsze! Wystarczy awansować do Warszawy (urzędnik, poseł, senator) i radykalnie zmienia ogląd i pogląd na sprawę. Po prostu już problemu nie ma, bo punkt widzenia zależy od miejsca siedzenia, a z Warszawy (Urząd, Parlament RP) już problemów na drodze CETC ROUT E65 nie widać. Taką moc ma warszawskie powietrze! Oczadza! Gdyby senatorem ziemi wolińskiej był Artur Balazs, to łatwiej by było coś dla tego obszaru załatwić, bo na posłankę PO Ewę Żmudę-Trzebiatowską ze Świnoujścia to raczej liczyć w tej sprawie nie można, a czekać aż problemy przejezdności, utrzymania i ewentualnych objazdów rozwiążą się same, nie możemy. Przedstawione na zdjęciu pojazdy ratownicze na podwoziu pojazdu „Scania” firmy PS Z. Szczęśniak powinny bazować na Wyspie Wolin już od 2001 roku. Wśród nich są: samochód ratownictwa drogowego (holownik), ratownictwa technicznego (sprzętowy) i ratownictwa chemicznego (ekologiczno-chemiczny). Do dziś, to jest listopada 2012 roku, nie ma ani jednego, a już są potrzebne „Kombajny drogowe” SŁUŻBY DROGOWEJ na podwoziu SCANI do całorocznego utrzymania przejezdności CETC ROUT E65, które zimą posypują solą, odśnieżają w tym dodatkowym bocznym pługiem lemieszowym, z możliwością wymiany pługa lemieszowego czołowego na wirnikowy. Transport (drogowy, kolejowy i wodny) to strategiczny nerw gospodarki każdego cywilizowanego kraju. Póki co to drogowcy grają drogowym transportowcom w Polsce, a zwłaszcza na CETC ROUTE E65, na nerwach, próbując zrobić z nas użytkowników tej drogi nierozgarniętych idiotów. W nowym budżecie Unii Europejskiej na lata 2014-2020 są unijne euro na realizację pilotażowego projektu stosownego PROGRAMU UE i Państwa Norwegia, którego celem jest utworzenie Bazy Materiałowo-Technicznej całorocznego oraz całodobowego utrzymania CETC ROUT E65 na Wyspie Wolin. Dodatkowo można i jest szansa otrzymania grantów z KE oraz rządów Szwecji i Norwegii na realizację takiego zadania w przedmiocie prac badawczo-wdrożeniowych, doświadczalnych oraz naukowych. Skandynawowie mają duże osiągnięcia w tym temacie, więc teraz pora przystąpić do takiego zadania w tej części Europy, jaką jest Polska. Przychylność Skandynawów uzyskamy, gdy pojazdy transportowe dla takiej „BAZY” GDDKiA na Wyspie Wolin, będą wykonane na podwoziu ciężarówek SCANIA, a gdy gwarantem prawidłowej realizacji projektu POGRAMU będą europosłowie – profesor Bogusław Liberadzki, Marek Gróbarczyk, oraz lokalny polityk z tej Wyspy Artur Balazs, a zabudowę i wyposażenie pojazdów wykona unioeuropejska firma z Polski o potwierdzonej, bo ponad 15-letniej tradycji. Na posłankę PO Ewę Żmudę-Trzebiatowską ze Świnoujścia liczyć nie można, ale europosłowie w osobach profesor Bogusław Liberadzki i Marek Gróbarczyk już pokazali swoją skuteczność w walce o potrzeby zachodniopomorskiego i to wielokrotnie. Pan Artur Balazs tu mieszka i też zna potrzeby tego regionu, powiatu oraz Wyspy Wolin, więc jeśli Ci trzej Panowie „dogadają się ponad podziałami”, to za 6-8 miesięcy na Wyspie Wolin powstanie, zafunkcjonuje oraz zabezpieczy przejezdność oraz sprawność drogową „BAZA” GDDKiA, Ośrodek Naukowo-Techniczny Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego (i miejsca pracy, których tu brakuje), mający istotny wpływ na nasze – ludzi, a także zwierząt, bezpieczeństwo! I tego jako kierujący od Was Panowie oczekuję, ja niżej podpisany, oraz pozostali użytkownicy CETC ROUT E65.

Michał Andrzej Ratajczyk

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *