25-06-2019 » Powiat i region

47 lat temu „Królowa szos” , czyli popularna Syrena 105, weszła do produkcji

Prawdziwie polski wyrób motoryzacyjny jakim było osobowe auto o ładnej i miłej nazwie, Syrena, ochrzczone potem przez kierowców jako „królowa szos”, ma całkiem długą historię.

Jego produkcję w Fabryce Samochodów Osobowych (FSO) na warszawskim Żeraniu rozpoczęto dokładnie 20 marca w roku 1957. Wtedy z taśm montażowych schodził model Syrena 100. Kolejne modele wchodziły w następnych latach.

Dokładnie 26 czerwca 1972 roku rozpoczęto produkcję Syreny 105, także na warszawskim Żeraniu. Jednak szybko produkcję przeniesiono do Fabryki Samochodów Małolitrażowych (FSM) w Bielsku (Białej).

Produkowana jak Syrena 105 i Syrena 105 Lux. I co istotne. Już z lewarkiem zmiany biegów i dźwignią hamulca pomocniczego w podłodze między siedzeniami, doczekała się wersji pochodnych: Syrena R – 20 to rolniczy pick – up, natomiast Syrena Bosto to furgon. Produkowana była do 1983 roku. Z taśm montażowych w FSO i FSM zeszło blisko 35 tys. egzemplarzy, a łącznie od początku produkcji „Syren” powstało ich dokładnie 521 311 sztuk, nie licząc egzemplarzy prototypowych, które nie weszły do seryjnej produkcji.

Ciekawostka. W 2013 roku egzemplarz Syreny 105 został zakupiony w Polsce przez ekipę brytyjskiego programu Fani czterech kółek, a następnie sprowadzony do Wielkiej Brytanii. Po czym odremontowany w poświęconym mu specjalnym odcinku programu. Następnie został sprzedany za nie złą sumkę w wysokości 8 tysięcy brytyjskich funtów do prywatnego muzeum motoryzacji Bubble Car Museum w Lincolnshire.

Miwa

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *