29-01-2018 » Powiat i region

73. rocznica największej tragedii morskiej w dziejach świata

30 stycznia 1945 roku to dzień największej tragedii morskiej w dziejach ludzkości. Wówczas po storpedowaniu przez radziecki okręt podwodny zatonął na Bałtyku hitlerowski statek pasażerski M/S „Wilhelm Gustloff”, który wszedł do służby wiosną 1937 roku. Szacuje się, że w zimnych odmętach wody zginęło od 9 do nawet 11 tysięcy niemieckich uchodźców. Przede wszystkim cywilów.

To w istocie największa katastrofa morska w naszych dziejach . Największa znana liczba ofiar zatonięcia jednego statku, która tak na dobrą sprawę, w ogóle nie powinna była się wydarzyć. Zbieg nieszczęśliwych okoliczności sprawił jednak, że na Bałtyku tamtej nocy powiało trwogą i grozą.

W swój ostatni rejs jednostka wyruszyła z Gdyni w ciągu dnia, 30 stycznia 1945 roku, pod eskortą niewielkiego torpedowcaLöwe”. Na pokładzie „Gustloffa” znalazło się łącznie, według najnowszych ocen, co najmniej 10 tys. osób, co potwierdza depesza nadana z jednostki. M/S „Wilhelm Gustloff” miał w swoim ostatnim rejsie wieloosobowe dowództwo.

O godzinie 21:16 czasu pokładowego/ przy mijaniu Ławicy Słupskiej na wysokości Łeby, nieszczęsny statek został trafiony trzema torpedami wystrzelonymi przez radziecki okręt podwodny S – 13 dowodzony przez komandora podporucznika Aleksandra Marineskę.

Trzy krótkie po sobie eksplozje wywołały ogromną panikę. Ludzie ginęli na pokładach jednostki i kiedy znaleźli się w wodzie, szybko umierali z zimna w morskiej toni.

Około godziny 22:25, czyli 65 minut po storpedowaniu, statek całkowicie zniknął pod wodą. Sporadyczna akcja ratownicza ocaliła tylko nielicznych szczęśliwców. Część z ofiar tej katastrofy została w tajemnicy pochowana między innymi w Łebie oraz Ustce.

Storpedowanie jednostki pomocniczej takiej jak „Wilhelm Gustloff”, idącej w konwoju okrętów wojennych, było okazuje się, całkowicie zgodne z prawem wojennym, a konkretnie z układem londyńskim z 1936 roku regulującym zasady prowadzenia wojny podwodnej. Jednak podczas przygotowania ostatniego rejsu statku popełniono szereg kardynalnych błędów z których najważniejszymi były – użycie uzbrojonej jednostki pomocniczej Marynarki Wojennej do ewakuacji ludności cywilnej. Ponadto, dopuszczenie do jej znacznego przeładowania i wysłanie jej w rejs z eskortą.

Ta tragedia, a także późniejsze, dwóch innych hitlerowskich jednostek: M/S „Goi” (zatonął 16.04.1945 r.) i S/S „Generala von Steubena” (zatonął 10.02.1945 r.), pochłonęły ogromną liczbę ofiar. Ocenia się, że było to ponad 20 tysięcy ludzi! To bez wątpienia największe tragedie morskie w dziejach nowożytnego świata, które w istocie nie powinny były się w ogóle wydarzyć.

Miwa

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *