22-03-2018 » Powiat i region

20 marca, minęło 61 lat od powstania pierwszej fabrycznej Syreny

Owo „cudo” motoryzacyjne tamtych dawnych lat, miało być polskim samochodem dla tzw. robotniczych mas. Produkcję seryjną na warszawskim Żeraniu rozpoczęto 20 marca 1957 roku. Zakładano, że auta powstawać będą w olbrzymim na tamte lata tempie. Z zakładów produkcyjnych zjeżdżać miało rocznie parę tys. Syren. Przez pierwsze dwa lata powstało ich ledwie kilkaset.

Wcześniej, bo w 1951 roku, na rynek motoryzacyjny trafiła Warszawa, pierwszy po wojnie produkowany w Polsce samochód. Auto było jednak trudne i stosunkowo drogie w produkcji. Dlatego w maju 1953 roku, Prezydium Rządu podjęło uchwałę o konieczności budowy takiego samochodu, który byłby popularny, oszczędzający czas jako środek przewozu, dobry dla celów służbowych i wypoczynku, przeznaczony dla przodowników pracy, racjonalizatorów, aktywistów, naukowców, jak i przodujących przedstawicieli inteligencji. Tak wówczas zakładano, choć w istocie potem bywało różnie.

Ostatecznie zlecenie trafiło do Fabryki Samochodów Osobowych (FSO) na Żeraniu. Prototyp, w znacznej części drewniany, pojawił się już dwa lata później.

Produkcję seryjną rozpoczęto we wspomnianym marcu 1957 roku. Proces ten był początkowo bardzo wolny, a powodem było to, że po prostu pierwsze Syreny budowano… ręcznie, a maszyny do produkcji aut zaczęto wykorzystywać dopiero pod koniec 1958 roku.

Nowe auto stale modyfikowano. W ciągu pierwszych 15 lat produkcji, Syrena przeszła około 2.300 zmian konstrukcyjnych! Zarazem powstawały też kolejne prototypy, w tym legendarna Syrena Sport, która niestety – a szkoda, nie trafiła jednak do produkcji.

Dodajmy, że…

W 1957 roku wyprodukowano jedynie 200 sztuk auta, a w założeniu miało być 10 tysięcy rocznie.

Rok 1960: 27 – konna wówczas Syrena wzięła udział w słynnym Rajdzie Monte Carlo. Auto rozpędzało się wtedy do 105 km/h.

W 1963 roku zbiornik przestawiono z tyłu auta.

Rok 1966 r. był ostatnim z drzwiami otwieranymi pod wiatr. W aucie pojawił się nowy, 40 konny silnik.

Rok 1972 – Produkcje przeniesiono do Bielska Białej. Z czasem znaczek zmieniono z WSM na FSM czyli w skrócie – Fabryka Samochodów Małolitrażowych.

Produkowano: Model 100 (od 1957 r.), Model 101 (od 1960 r.), 1960 pojawił się prototyp Syreny Mikrobusa, który nie wszedł do produkcji. 1 maja 1960 zaprezentowano prototyp Syreny Sport, a rok później Syreny Kombi  (nie weszły do produkcji), Model 102 (od 1962), Model 103 (od 1963), Model 104 (od 1966). Rok 1966 prezentacja Syreny 110.

Rok 1968 próby skonstruowania wersji dostawczej Syreny 104. Rok 1971 – pojawiły się prototypy dostawczej Syreny  w wersjach R 1, R 2 i R 3.

21 sierpnia 1972roku przeniesiono produkcję auta do Fabryki Samochodów Małolitrażowych (FSM) w Bielsku Białej. Po wyprodukowaniu 177.234 sztuk, rozpoczęto produkcję modelu 105.

W 1973 r. rozpoczęto produkcję dostawczej Syreny R 20, dwa lata później kolejnej wersji dostawczej, Syreny Bosto.

Produkcję Syrenek zakończono 30 czerwca 1983 roku. Łącznie tych aut w różnych wersjach wyprodukowano 521.311 egzemplarzy.

Miwa

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *