04-03-2021 » Kamień Pomorski

ZAMEK KSIĄŻĄT POMORSKICH W SZCZECINIE – Program wydarzeń – marzec 2021

Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, ze względu na sytuację epidemiczną, przeniósł część swojej aktywność do sieci. Spotkania i wykłady organizowane przez placówkę są rejestrowane i prezentowane widzom w wersji online. Można je znaleźć na stronie https://zamek.szczecin.pl, zamkowym profilu na Facebooku https://www.facebook.com/zamek.szczecin i kanale YouTube https://www.youtube.com/user/zkpszczecin

Uwaga! Terminy publikacji materiałów online mogą ulec zmianie z przyczyn niezależnych od Zamku.

Wydarzenia zapanowanie jako ogólnodostępne w przypadku zaostrzenia ograniczeń (w zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej) mogą zostać odwołane lub zmianie ulegnie forma ich organizacji.

Wystawy w przestrzeniach zamkowych dostępne są dla zwiedzających zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Zdrowia i stosownym regulaminem zwiedzania określonym przez placówkę dostępnym na. www.zamek.szczecin.pl.  Zwiedzających obowiązuje zachowanie reżimu sanitarnego, a w galeriach jednocześnie może przebywać ograniczona ilość osób.

Wydarzenia w sali Kina Zamek odbywają się w reżimie sanitarnym przy maksymalnej liczbie widzów do 25 osób.

Bilety na seanse w Kinie Zamek i spektakle są dostępne na http://bilety.zamek.szczecin.pl

WYDARZENIA ONLINE

XXIII Wiosenne Koncerty Gitarowe

Emisja online w marcowe piątki, soboty i niedziele: 5-7, 12-14, 19-21, 26-28

facebook.com/zamek.szczecin

youtube.com/zkpszczecin

www.zamek.szczecin.pl

Ze względu na panująca pandemię, tegoroczne koncerty zostały zarejestrowane. Ich nagranie odbyło się w Galerii Gotyckiej Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie. Koncerty będą publikowane na internetowych kanałach zamku. Każdy z koncertów będzie dostępny w sieci jedynie przez trzy dni.

Wiosenne Koncerty Gitarowe na stałe wpisały się w kalendarz szczecińskich wydarzeń kulturalnych. Organizowane od 1998 roku są jedną z najstarszych cyklicznych imprez muzycznych miasta. Dzięki zróżnicowanym stylistycznie koncertom, których wspólnym mianownikiem jest wyjątkowe brzmienie gitary klasycznej, wydarzenie co roku gromadzi liczne grono wiernych miłośników dobrej muzyki i przysparza instrumentowi nowych wielbicieli. Co roku gościmy artystów reprezentujących najwyższy światowy poziom. W Zamku Książąt Pomorskich zaprezentowali się już m.in. Zoran Dukić (Chorwacja), Ricardo Gallen (Hiszpania), Aniello Desiderio (Włochy), Susana Prieto (Hiszpania), Alexis Muzurakis (Grecja), Marcin Dylla, Łukasz Kuropaczewski i wielu innych. Kierownikiem artystycznym Wiosennych Koncertów Gitarowych jest Piotr Pałac, szczeciński gitarzysta i pedagog.

Pajestka Kostecki Duo duet gitarowy

5-7 marca 2021

(od godz. 8:00 w piątek do godz. 22:00 w niedzielę)

Program koncertu:

  1. S. Bach ‚,Concerto for two violins BWV 1043, cz II Largo ma non tanto’’

Boris Gaquere ,,Xeque-mate’’

Sergio Assad ,,Jobiniana No. 1’’

Radames Gnattali Suita Retratos cz 1. Pixinguinha

Peter Madlem ‚,Monte Carlo’’

Pierre Petit ,,Toccata’’

W skład zespołu wchodzą utalentowani muzycy, kameraliści, którzy od wielu lat prowadzą bogatą działalność artystyczną oraz pedagogiczną. Dawid Pajestka jest absolwentem prof. Piotra Zaleskiego w klasie gitary Akademii Muzycznej w Poznaniu, obecnie wykładowca Akademii Sztuki w Szczecinie oraz nauczyciel szczecińskich szkół muzycznych I i II stopnia. Maciej Kostecki ukończył klasę gitary u dr hab. Prof AS Korneli Arwicz – Sienickiej na Akademii Sztuki w Szczecinie. Swoją wiedzę oraz doświadczenie przekazuje uczniom w szkołach muzycznych, pracuje również jako muzyk sesyjny.

Jak mówią sami artyści, ich ambicją jest stworzenie przestrzeni, w której odbiorca poczuje się dobrze, znajdzie chwile wytchnienia i refleksji, oderwie się od codzienności.

Podróż, do której słuchacz zostaje zaproszony przez duet Pajestka-Kostecki, zawiera muzyczne galaktyki zamknięte w parominutowych formach. W swoim gitarowym brzmieniu, niezwykle ciepłym, a zarazem wyrazistym i orzeźwiającym, przemierzają, w duchu twórczych poszukiwań, znane, a jednak nowe szlaki. Bez względu na to, czy grają wirtuozowski Xeque-Mate Boris’a Gaquere, Allegro z koncertu Bacha, czy utwory Assad’ów, otrzymujemy oryginalne wykonania w zupełnie nowych jakościach. Pełno jest tu różnorodnych form i dźwięków, składających się w spójną całość.

Pod koniec 2020 roku artyści wydali swój debiutancki album „Aphelion”. Tytułowy punkt, w jakim każdego roku znajduje się Ziemia krążąc po orbicie, jest swoistą metaforą krążka, po wysłuchaniu którego odbiorca, niczym wspomniana planeta, jest tylko pozornie w tym samym miejscu.

Album jest nastrojowy, wprawiający w zadumę, ale nie pozbawiony swobody. Z wypowiedzi muzyków wiadomo, że taki właśnie był klimat powstawania krążka, któremu jakoby na przekór trudnym covidowym czasom, towarzyszyła atmosfera ekscytującej wyprawy. Znajduje to swoje odzwierciedlenie zarówno w doborze utworów, jak i lekkości gry.

Wspólna, muzyczna droga duetu Pajestka-Kostecki sięga znacznie wcześniej niż samo powstanie płyty, a to co połączyło artystów, to muzyczne eksploracje obfitujące w bardzo nieoczywiste odkrycia. Inspirowani zarówno nowymi, jak i od lat znanymi utworami, nadają im nowe interpretacje. Ich technika i pomysłowość może imponować. Poszukując doskonałej barwy, nie ograniczają się do dialogu dwóch gitar, a do swojej muzycznej przestrzeni zapraszają wciąż nowe brzmienia. Świetnym przykładem może być tutaj utwór Piotra Klimka „Afonia/Afazja/Poriomania” napisany specjalnie dla duetu, gdzie oprócz dwóch gitar można usłyszeć również instrumenty perkusyjne oraz radio tranzystorowe. Prawykonanie utworu miało miejsce na największym festiwalu gitarowym w Polsce – Polskiej Akademii Gitary, gdzie zespół występował niejednokrotnie.

Mateusz Ławniczak – lutnia / śpiew

Pieśni szekspirowskie

12-14 marca

(od godz. 8:00 w piątek do godz. 22:00 w niedzielę)

Przełom XVI i XVII wieku w Anglii to moment, w którym wielu kompozytorów rezygnuje z komponowania pieśni wielogłosowych na rzecz pieśni solowej z akompaniamentem. Powstaje gatunek tak zwanych ayres czyli krótkich pieśni solowych z towarzyszeniem lutni. Bardzo duża część tych utworów znalazła zastosowanie w sztukach teatralnych tamtych czasów, w tym również w sztukach Williama Szekspira. Program “Pieśni Szekspirowskie składa się w całości z utworów, które były integralną częścią dzieł wielkiego dramaturga lub z dużym prawdopodobieństwem mogły stanowić wypełnienie przerw między aktami.

Program koncertu:

“Come again” – John Dowland

“Full fathom five” – Robert Johnson

“Pastime with good company” – King Henry VIII

“Can he excuse my wrongs” – John Dowland

“Weep You no more” – John Dowland

“Where the bee sucks” – Robert Johnson

“Now O now I needs must part”/”The Frog Galliard” – John Dowland

“Fine Knacks for Ladies” – John Dowland

“If My Complaints”/”Piper’s Galliard” – John Dowland

“It was a lover and his lass” – Thomas Morley

“Greensleeves”/”A carrol for New yeare’s day” – anonim

Mateusz Ławniczak jako jeden z nielicznych prezentuje pieśni okresu renesansu będąc jednocześnie wokalistą i akompaniatorem. Ten rzadki sposób wykonania stanowi próbę wskrzeszenia dawnej tradycji, której prawdopodobnie najsłynniejszym reprezentantem był Francesco Petrarca. Sławny „cantore al liuto” miał zwyczaj wykonywania w ten sposób własnej poezji. Bez wątpienia późniejszy John Dowland, angielski kompozytor, lutnista i wprawny wokalista, również wykonywał swoje pieśni samodzielnie. Mateusz Ławniczak jest muzykiem otwartym, starającym się dochować wierności tradycji muzycznej, przy jednoczesnym kształtowaniu indywidualnej interpretacji. Sposób jego śpiewu jest świadomym wyborem, do pewnego stopnia zbieżnym z poglądem Johna Pottera, autora książki „Tenor: History of a Voice”, który twierdzi, że przedromantyczny sposób śpiewu bardziej stawiał na wyrazistość tekstu i na indywidualność brzmienia niż na idealne odtworzenie typu głosu. Interpretacje jego są z jednej strony efektem wiedzy historycznej i gruntownego zrozumienia tekstu, a z drugiej – indywidualnym podejściem do utworu i unikaniem stosowania utartych schematów. Cechą charakterystyczną muzyka jest także naturalna łatwość gry, niekiedy w bardzo trudnych technicznie akompaniamentach, a także talent do ekspresji. Twórczym poszukiwaniom artysty towarzyszy profesjonalne wykształcenie w grze na instrumencie oraz głębokie zainteresowanie kulturą renesansowej Anglii, rozwijane podczas studiów na Wydziale Filologii Angielskiej we Wrocławiu. Wszystko to doprowadziło do oryginalnego projektu, który spotkał się z uznaniem i zainteresowaniem w kraju i zagranicą. Mateusz Ławniczak ma na koncie występy w Radiu Wrocław, Telewizji Wrocław i na antenie Polskiego Radia 2. Grał m.in.: w ramach festiwalu Maj z Muzyką Dawną (Wrocław), podczas cyklu Zamkowe Kameralia (Malbork), na międzynarodowym festiwalu w Tytuvenai (Litwa), dwukrotnie w Muzeum M.K. Ciurlionisa (Litwa), w ramach Viljandi Early Music Festival (Estonia) oraz podczas Polsko-Niemieckich Dni Gitarowych (Frankfurt). W 2017 r. został laureatem Gdańskiego Festiwalu Szekspirowskiego za „szlachetne przybliżenie muzyki czasów elżbietańskich”. Ostatnim jego sukcesem jest występ w ramach Polskiej Akademii Gitary – festiwalu organizowanego przez światowej sławy gitarzystę Łukasza Kuropaczewskiego – był to koncert w ramach Postojna International Guitar Festival 2019 (Słowenia). Kilka razy wystąpił z serią koncertów na Fuertawenturze (Wyspy Kanaryjskie) w ramach festiwalu organizowanego przez fundację Blasa Sanchesa. Mateusz Ławniczak jest absolwentem Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie gitary prof. Piotra Zaleskiego oraz Waldemara Gromolaka. Jest także wieloletnim członkiem zespołu Jacaras, z którym w ubiegłym roku nagrał drugą płytę.

Andrzej Grygier – gitara

19-21 marca

(od godz. 8:00 w piątek do godz. 22:00 w niedzielę)

Program koncertu:

Antonio Jose – Sonata para Guitarra

Aleksander Tansman- Suite “In modo Polonico”: Entree, Kujawiak, Tempo de polonaise, Kołysanka no 1, Alla polacca, Reverie, Oberek.

Roberto Sierra – Sonata: 1.Con pasion, 2.Expresivo, casi religioso

Andrzej Grygier urodził się w 1998 r. w Lesznie. Naukę gry na gitarze rozpoczął w wieku 7 lat. Jest absolwentem PSM I stopnia im. R. Maciejewskiego w Lesznie i Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Jadwigi Kaliszewskiej w Poznaniu (tzw. „szkoły talentów”) w klasie mgr Macieja Kończaka. W 2017 r. rozpoczął studia w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w klasie dr hab. Łukasza Kuropaczewskiego. W 2020 roku ukończył roczny kurs w Segovia Guitar Academy w Pordenone (Włochy) pod okiem Maestro Paolo Pegoraro, z którym obecnie współpracuje w Kunstuniversitat Graz (Austria). Jest laureatem 25. pierwszych nagród (w tym nagrody Grand Prix) na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach gitarowych. Są wśród nich nagrody na tak prestiżowych festiwalach i konkursach, jak: w Weimarze (Niemcy), Zrucu nad Sazavou (Czechy), Gorizzi (Włochy), Stuttgarcie (Niemcy), Velbert (Niemcy), Żorach, Zagrzebiu (Chorwacja), Olsztynie i Tychach. Pobierał lekcje mistrzowskie u tak wybitnych muzyków, jak: M. Barrueco, G. Bianco, P. Ceku, A. Desiderio, Z. Dukic, Duo Melis, M. Dylla, H.Käppel, D. Kavanagh, Ł. Kuropaczewski, C. Marchione, P. Pegoraro, J. Perroy, P. Romero, M. Tamayo, A. Vidovic, X. Yang, P. Zaleski. Jest stypendystą: Prezydenta Miasta Leszna, Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci, Stowarzyszenia Vividus w Poznaniu, Lions Club Poznań Polonia. Za osiągnięcia artystyczne otrzymał również Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za lata szkolne: 2011/2012, 2013/2014 i 2015/2016 oraz stypendium „Młoda Polska” w 2013 r. Koncertował na wielu festiwalach muzycznych odbywających się w: Polsce, Rosji, Słowacji, Belgii, Chorwacji. Występował również z: orkiestrą AUKSO pod dyrekcją M. Mosia, moskiewską orkiestrą pod dyrekcją I. Gajsina, orkiestrą ZSM pod dyrekcją W. Bednarka.

Woch-Guzik Duo – duet gitarowy

26-28 marca

(od godz. 8:00 w piątek do godz. 22:00 w niedzielę)

Program koncertu:

Egberto Gismonti (1947) – „Palhaco“

Ferdinando Carulli (1770-1841) – Serenada A-dur, op.96

Isaac Albéniz (1860-1909) – „Cordoba“

Sergio Assad (1952) – Suite „One Week In Rio“ (zadedykowane Woch & Guzik Duo w 2016)

  • Parque Lage on Friday
  • Semente on Saturday
  • Maracanã on Sunda

Egberto Gismonti (1947) – „7 Anéis“

Marco Pereira (1950) – „Bate Coxa“

Anonim – Walc Wenezuelski „Quiero ser tu sombra“

Woch-Guzik Duo to zespół założony w 2011 r. przez Adama Wocha i Roberta Guzika, dwóch gitarzystów, studiujących na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Do największych sukcesów duetu można zaliczyć II miejsce na X Europejskim Konkursie Gitarowym „Enrico Mercatali” (Gorizia, Włochy, 2013 r.). W tym samym roku duet został laureatem Międzynarodowego Konkursu Muzycznego IBLA Grand Prize, co zaowocowało zaproszeniem na tournée koncertowe w Stanach Zjednoczonych (2014 r.), zakończone koncertem w nowojorskiej Carnegie Hall. Zespół spotkał się z uznaniem publiczności i zyskał bardzo dobre recenzje. W 2015 r. duet koncertował na festiwalu Polska Akademia Gitary w Poznaniu – największym wydarzeniu gitarowym w tej części Europy, podczas którego występują najbardziej utalentowani muzycy klasyczni i gwiazdy jazzu. W 2016 r. zespół zadebiutował w Azji cyklem koncertów w Pekinie, co spotkało się z gorącym przyjęciem przez chińską publiczność. Woch & Guzik Duo współpracuje również z najsłynniejszym duetem gitarowym Sergio i Odaira Assada. Współpraca ta zaowocowała napisaniem przez Sergio Assada siedmioczęściowej kompozycji „One Week in Rio” i zadedykowaniem utworu duetowi Woch & Guzik. Światowa premiera miała miejsce w marcu 2017 roku w Warszawie i we Wrocławiu. Premiera utworu dodatkowo została uświetniona koncertem duetu braci Assad.

W 2018 r. Adam Woch i Robert Guzik mieli kolejną trasę po Azji, tym razem z koncertami w Tajlandii i Wietnamie. W tym samym roku otrzymali II miejsce i nagrodę specjalną dla najlepszego duetu na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych w ramach 22. edycji Ossola Guitar Festival.

W 2019 r. w DUX – najważniejszej polskiej wytwórni związanej z muzyką poważną, duet wydał swój debiutancki album. Premiera płyty odbyła się w czerwcu 2019 r. w Warszawie.

Spotkania i Wykłady

SZKOŁA ZDROWIA

Równość płci w sztuce, filozofii i medycynie

Premiera 12 marca (piątek), godz. 17:00

Prowadzenie prof. Jacek Rudnicki

Harmonia w relacjach, równość praw, a może jedno i drugie? Podczas spotkania poznamy najciekawsze wątki dotyczące równości płci ukazane w  sztuce, filozofii, w osiągnięciach i aspiracjach medycyny.

Zamkowy Wieczór Książęcy przy Muzyce

Tajemnice Wielkiejnocy*

Premiera 28 marca (niedziela), godz. 16:00

Prowadzenie dr Wojciech Kral i dr Andrzej Wątorski

Gospodarze wieczoru przybliżą wielkanocne zwyczaje zarówno ludowe jak kościelne, związane z liturgią.

Przeanalizują przedstawienia świąt wielkanocnych w kulturze wysokiej (muzyce, sztukach plastycznych, literaturze). Wyjaśnią również kwestię różnicy w terminie obchodzenia Wielkanocy przez kościoły zachodnie i kościoły wschodniochrześcijańskie.

* forma “Wielkiejnocy” jest rzadszym, staropolskim, wariantem formy dopełniacza “Wielkanocy”.

Szczeciński Salon Poezji

Poezje Tadeusza Różewicza czyta Sławomir Kołakowski

30 marca (wtorek), godz. 17:00

Prowadzenie Michał. J. Kawecki

Podczas marcowej edycji Salonu Poezji sięgniemy po bogatą i złożoną twórczość Tadeusza Różewicza, poety szczególnego. Sam Czesław Miłosz niezwykle wysoko cenił jego poezję „ateistycznej rozpaczy”, jak zwykł ją nazywać. Różewicz, prekursor awangardy w poezji i dramacie, silnie związany był z tradycją romantyczną, podobnie jak Miłosz. Wiersze Tadeusza Różewicza usłyszymy w interpretacji Sławomira Kołakowskiego, aktora Teatru Polskiego w Szczecinie.

Wydarzenia zamknięte, limitowane i plenerowe

EDUKACJA

Eliminacje miejskie 66. Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego

5-7 marca

Sala Kina Zamek (wejście A)

Wydarzenie będzie zamknięte dla publiczności. Do przeglądu finałowego (wojewódzkiego) jury kwalifikuje: 2 uczestników z Turnieju Recytatorskiego, 2 z Poezji Śpiewanej, 1 z Teatru Jednego Aktora i 1 z Turnieju Wywiedzione ze Słowa.

Eliminacje wojewódzkie Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego odbędą się w dniach 22-25 kwietnia 2021.Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 8 kwietnia.

Informacje, regulaminy i karty zgłoszenia do pobrania na: https://zamek.szczecin.pl/wydarzenie/edukacja/66-ogolnopolski-konkurs-recytatorski-eliminacje-miejskie-i-wojewodzkie/

456 rocznica urodzin Eilharda Lubinusa

Z okazji urodzin Eilharda Lubinusa, zasłużonego XVII-wiecznego naukowca, autora Wielkiej Mapy Księstwa Pomorskiego, zapraszamy na projekcję filmu archiwalnego „Zamek szczeciński“, tematyczne spotkanie i oprowadzanie po zamkowych dziedzińcach

23 marca (wtorek), godz. 15:00

Sala Kina Zamek (wejście A)

wstęp wolny (bezpłatne wejściówki do odbioru w kasie Kina Zamek od godziny 14:00, liczba miejsc ograniczona).

„Zamek Szczeciński” – film archiwalny, udźwiękowiony,

Polska 2013 (33 min.), unikatowy dokument o historii zamku i centrum Szczecina.

Autor zdjęć archiwalnych Witold Chromiński

Opracowanie Ryszard Kotla

Konsultacja merytoryczna Tomasz Wieczorek

Współczesny komentarz czyta Stanisław Heropolitański

Digitalizacja zdjęć Zbigniew Pryjmak

Realizacja Studio nagraniowe Elvis van Tomato

Autorem materiału filmowego, powstałego na przełomie lat 50. i 60. XX w. jest Witold Chromiński. Zdjęcia odnaleziono w archiwum zamkowego kina w 2006 r., poddano cyfrowej rekonstrukcji i premierowo pokazano w 100-lecie urodzin ich autora. Film ukazuje zamek, jego otoczenie i zrujnowane albo prawie opustoszałe śródmieście Szczecina. Niezwykłe wrażenie robi widok tramwaju przecinającego niemal puste pole, które okazało się być zupełnie zniszczonym obszarem przy obecnym Placu Rodła. Zobaczymy też pierwszy etap powojennej rekonstrukcji zamku (odbudowy skrzydła północnego), katedrę przed odbudową, Dom Koncertowy Konzerthaus tuż przed powojenną rozbiórką i świeżo odbudowany Most Długi.

Spotkanie prowadzone przez zamkowego przewodnika Tomasza Wieczorka, rozpocznie się po projekcji filmu archiwalnego i będzie poświęcone działalności Eilharda Lubinusa

Przebieg trasy zwiedzania: Dziedziniec duży (zegar zamkowy, płyta erekcyjna Barnima XI, zegary słoneczne), dziedziniec menniczy (figura biskupa Ottona z Bambergu, płyta erekcyjna książąt Filipa II i Franciszka I, obrys kościoła św. Ottona oraz wykonana z brązu makieta zamku w skali 1:100).
Spotkanie i oprowadzanie potrawa około 90 minut.

Uwaga! W przypadku wprowadzenia obostrzeń ze względu na rozwój epidemii, wydarzenie może zostać odwołane lub zmieniony zostanie jego program.

WYSTAWY

SZCZECIN. ATLAS OBECNOŚCI

Od 16 marca 2021

Skrzydło Wschodnie zamku, wejście J (poziom -1)

Od wtorku do niedzieli w godz. 10:00-18:00

Bilety: 6 i 4 zł (ulgowe) do nabycia w kasie (wejście A, piętro I) i online

Wystawa pokazuje Szczecin w kontekście indywidualnych i grupowych doświadczeń jego mieszkańców. Dotyka zarówno ich prywatności jak i życia publicznego, wspólnotowego. Prezentuje dawne i nowe obrazy miasta, charakterystyczne miejsca i wizerunki mieszkańców.

Integralną częścią wystawy jest aktywny udział widzów. Zwiedzający będą mieli okazję podzielić się swoimi wspomnieniami, opiniami, będą mogli pozostawić ślad swojej obecności w tym niezwykłym przedstawieniu miasta i jego historii. Ekspozycja „Szczecin. Atlas Obecności” podzielona jest na trzy części. Pierwsza pokaże różnorodny narodowościowy i kulturowy obraz miasta, druga poświęcona zostanie szczecińskiej urbanistyce i architekturze. Część trzecia nawiązywać będzie do wydarzeń kulturalnych, sportowych, życia prywatnego, ceremonii i znaczących spotkań w 75-letniej historii miasta, a także do tak głośnych wydarzeń społecznych jak bunty czy protesty. Na wystawę złożą się materiały, fotografie pozyskane ze zbiorów prywatnych, dokumenty zachowane w archiwach i muzeach, archiwalne artykuły ze szczecińskich gazet.

SECRET LIVES / SEKRETNE ŻYCIE

Do 5 kwietnia 2021

Hol Wschodni (wejście A)

Od wtorku do niedzieli w godz. 10:00-18:00

Wstęp wolny

Po raz kolejny w Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie będzie można zobaczyć wystawę prezentującą twórczość artystów estońskich. Na ekspozycję składa się około 60 prac – grafik, rysunków i małych form przestrzennych, których autorami są znani i cenieni na świecie: Viive Noor, Kadi Kurema, Regina Lukk-Toompere oraz Urmas Viik. Prezentowane prace nacechowane są indywidualnym i niepowtarzalnym stylem ich twórców. Wprowadzają widza w mały, sekretny, bajkowy i bardzo osobisty świat. Treści zaczerpnięte m.in. z baśni braci Grimm, H.C. Andersena czy estońskich mitów stają się w przekazie artystycznym uniwersalne i tak bardzo współczesne. Autorzy w niepowtarzalny sposób oddają i ilustrują ponadczasowe życiowe prawdy a także niezmienność ludzkiej natury.

Wystawa gościła dotychczas we Francji (Paryż i Strasburg), Izraelu (Tel Awiw i Jerozolima) i na Białorusi (Mińsk). W Polsce pokazywana była w Warszawie, Płocku i Krakowie. Organizatorem wystawy w naszym kraju jest Ambasada Republiki Estońskiej w Warszawie.

KINO ZAMEK

Skrzydło Wschodnie, Sala Kina Zamek (wejście A, I p.)

Bilety: 14 i 12 zł (ulgowy) do nabycia w kasie (wejście A, I p.) i online

KINO KOBIET – KOBIETA ZA KAMERĄ, KOBIETA PRZED KAMERĄ

5-8 marca

Specjalny blok filmowy z okazji Dnia Kobiet. Filmy poświęcone kobietom, opowiadające o kobietach i przez kobiety wyreżyserowane. Na widzów czekają seanse przedpremierowe i premierowe, fabuły, dokumenty, spotkanie z klasyką, filmy ważne, poruszające i nagradzane.

Jutro czeka nas długi dzień – przedpremiera

5 marca (piątek), godz. 17:00

Dokument, Polska 2019, (79 min)

Reżyseria Paweł Wysoczański

W Jeevodaya mieści się ośrodek wychowawczo-leczniczy dla trędowatych oraz ich rodzin. To właśnie tutaj przed trzydziestoma laty Helena Pyz przyjechała z Polski, aby pomagać chorym i głodnym dzieciom. Z biegiem lat coraz wyraźniej odczuwa swoją słabość, lecz siła charakteru nie pozwala jej skapitulować przed własną chorobą. Długotrwała obserwacja dokumentalna pozwala zrozumieć, na czym polegała wyjątkowa rola misjonarki i lekarki. W otoczeniu ludzi lekkomyślnych doktor Helena wydaje się być jedyną osobą, która dostrzega sens działalności ośrodka oraz jego bezinteresowny charakter.

FILM BRAŁ UDZIAŁ W KONKURSACH: CAMERIMAGE 2019, KRAKOWSKI FESTIWAL FILMOWY 2019, CZŁOWIEK W ZAGROŻENIU 2020.

Obiecująca. Młoda. Kobieta – premiera

5 marca (piątek), godz. 20:00

6 marca (sobota), godz. 20:00

7 marca (niedziela), godz. 17:30

Dreszczowiec, komedia, USA/Wielka Brytania 2020 (114 min)

Reżyseria Emerald Fennell

Obsada: Carey Mulligan, Bo Burnham, Laverne Cox, Clancy Brown

Wszyscy mówili, że Cassie (w tej roli zjawiskowa Carey Mulligan) była obiecującą, młodą kobietą dopóki tajemnicze wydarzenie nagle nie zakłóciło jej przyszłości. Dziewczyna rzuca studia medyczne, wprowadza się z powrotem do zatroskanych rodziców i zaczyna pracę w lokalnej kawiarni. Ale nic w życiu Cassie nie jest tym, czym się wydaje. Cassie jest niesamowicie inteligentna, kusząco przebiegła, nocą prowadzi sekretne, podwójne życie i realizuje swój mroczny plan. Nieoczekiwane spotkanie da dziewczynie szansę pełnego naprawienia krzywd z przeszłości.

CZTERY NOMINACJE DO ZŁOTYCH GLOBÓW, KANDYDAT DO OSCARÓW.

Każdy ma swoje lato

6 marca (sobota), godz. 15:00

Dramat, Polska 2020 (77 min)

Reżyseria Tomasz Jurkiewicz

Obsada: Sandra Drzymalska, Nicolas Przygoda, Maciej Grzybowski

Akcja debiutanckiego filmu Tomasza Jurkiewicza rozgrywa się w niewielkim, konserwatywnym miasteczku niedaleko Krakowa. Pogrążoną w marazmie lokalną społeczność niespodziewanie budzi przyjazd młodej, zbuntowanej dziewczyny, który burzy spokój trzypokoleniowej rodziny. Agata przyjeżdża do Trzebini gotować na oazie. Zakochuje się w niej siedemnastoletni Mirek, syn miejscowej organistki, a jego cierpiący na demencję dziadek widzi w dziewczynie kochankę z młodości. Mirek postanawia wykorzystać postępującą chorobę dziadka, by się zbliżyć do Agaty. Odkrywanie wzajemnych uczuć prowadzi do ujawnienia pilnie strzeżonej przez matkę Mirka rodzinnej tajemnicy.

My dwie

6 marca (sobota), godz. 17:30

Dramat, Francja, Luksemburg, Belgia 2019 (95 min)

Reżyseria Filippo Meneghetti

Obsada: Barbara Sukowa, Martine Chevallier, Lea Drucker

Nina i Madeleine są na emeryturze. Przez ostatnie kilka dekad ukrywały swoją miłość i nawet ich najbliżsi są przekonani, że są dla siebie tylko sąsiadkami. Nina uważa jednak, że w dzisiejszych czasach nikt nie będzie zwracał na nie uwagi. Namawia Madeleine, żeby wyjechały do Rzymu i zamieszkały w końcu razem. Madeleine jest skłonna powiedzieć o ich związku i planach swojej córce, jednak wypadki potoczą się w zupełnie nieprzewidziany sposób. „My dwie” to wyciskająca łzy historia pięknej miłości, gdzie dramatyczne wydarzenia przeplatają się z dobrym humorem. Pełnometrażowy debiut reżyserski Filippo Meneghettiego prezentowany był na Festiwalu Filmowym w Toronto.

FRANCUSKI KANDYDAT DO OSCARA.

W co grają ludzie – przedpremiera

7 marca (niedziela), godz. 15:00

Dramat, komedia, Finlandia 2020 (105 min)

Reżyseria Jenni Toivoniemi

Obsada: Emmi Parviainen, Laura Birn, Eero Milonoff

Grupa dobrych przyjaciół po trzydziestce postanawia zorganizować przyjęcie niespodziankę z okazji zbliżających się urodzin Mitzi. Pełen nostalgii weekend spędzony w idyllicznie położonym domu ma przypomnieć bohaterom czasy, kiedy byli nastolatkami. Czy coś może pójść nie tak? Z pewnością, zwłaszcza że jubilatka nie wydaje się zachwycona pomysłem grupy. Kobieta liczyła raczej na spokojny weekend, a na to najwyraźniej się nie zanosi. Napięcie wzrasta z chwilą, gdy jej najlepsza przyjaciółka Veronika pojawia się ze swoim nowym chłopakiem Mikaelem. Znajome otoczenie i dawne rytuały sprawiają, że bohaterowie zapominają na chwilę o dorosłości. Wspólnie spędzony czas zmusi ich jednak do ponownej oceny przeszłości i teraźniejszości.

Bądź sobą, czyli nieopowiedziana historia Alice Guy-Blachè – premiera

7 marca (niedziela), godz. 20:30

Dokument, USA 2019 (103 min)

Reżyseria Pamela B. Green

Kino biograficzne czy trzymające w napięciu detektywistyczne śledztwo? Dokument zrealizowany przez Pamelę B. Green łączy w sobie elementy jednego i drugiego. Nie może być inaczej, skoro bohaterką tej niezwykłej opowieści jest postać tak nietuzinkowa jak pionierka kinematografii, uznawana za pierwszą reżyserkę w historii X Muzy Alice Guy-Blaché. Francuzka swoją przygodę z kinem zaczęła, pracując jako sekretarka Léona Gaumonta. Szybko pięła się po szczeblach kariery, by w wieku 23 lat nakręcić swój pierwszy film. Po ponad dziesięcioletniej współpracy z wytwórnią Gaumont wraz z mężem przeprowadziła się do Stanów Zjednoczonych, gdzie założyła własne studio. Szacuje się, że Alice Guy-Blaché miała udział – reżyserski, scenariuszowy czy producencki – w blisko tysiącu filmów.

Lekcja miłości

8 marca (poniedziałek), godz. 15:00

Dokument, Polska 2019 (75 min)

Reżyseria: Małgorzata Goliszewska, Katarzyna Mateja

Scenariusz: Małgorzata Goliszewska, Anna Stylińska

Przez całe życie Jola robiła tylko to, czego oczekiwali od niej inni. Jako matka sześciorga dzieci i żona porywczego męża codziennie robiła makijaż, wkładała kolorowe ubrania i udawała, że wszystko jest w porządku. Jednak pewnego dnia coś w niej pęka – Jola odnajduje w sobie siłę, aby odejść od męża i zacząć żyć pełnią życia. Spotyka się z przyjaciółkami, tańczy w szczecińskiej Kawiarni Uśmiech, pisze wiersze i piosenki. Śpiewa o miłości – uczuciu, o którym zawsze marzyła, ale nigdy go nie zaznała. Niespodziewanie spotyka Wojtka, który traktuje ją jak królową. Czy będzie umiała otworzyć się na miłość, po raz pierwszy w swoim życiu? Zwłaszcza, gdy dowiaduje się, że ma mniej czasu, niż przypuszczała.

FILM DOFINANSOWANY W RAMACH ZFF „POMERANIA FILM”.

Slalom – przedpremiera

8 marca (poniedziałek), godz. 17:00

Dramat, Francja, Belgia 2020 (92 min)

Reżyseria Charlène Favier

15-letnia Lyz zostaje przyjęta do elitarnego klubu narciarskiego, którego celem jest szkolenie przyszłych profesjonalnych sportowców. Choć brak jej doświadczenia, Fred – trener i były mistrz, postanawia uczynić z niej gwiazdę. Pod jego wpływem Lyz będzie musiała znieść więcej niż fizyczną i emocjonalną presję treningu.

FILM WYTYPOWANY DO UDZIAŁY W FESTIWALU CANNES 2020.

Bestia

8 marca (poniedziałek), godz. 19:30

Dramat, romans, Polska 1917 (67 min)

Reżyseria Aleksander Hertz

Szczecińska premiera wersji odrestaurowanej. „Bestia” opowiada tragiczną historię trójkąta miłosnego: młodej artystki oraz jej dwóch kochanków, byłego i nowego, żonatego z inną kobietą. Rolę artystki zagrała Pola Negri, największa gwiazda polskiego kina okresu międzywojnia. Film jest najstarszym zachowanym obrazem z udziałem aktorki i jednym z dziewięciu, które nakręciła dla wytwórni Sfinks. Stworzony przez Negri wizerunek femme fatale rozbudził wyobraźnię publiczności. Aktorka szybko została dostrzeżona przez niemieckich producentów i od 1917 roku zaczęła grać w Niemczech.

W 2017 „Bestia” została odrestaurowana cyfrowo w rozdzielczości 4K przez Filmotekę Narodową. Źródło do digitalizacji stanowiła jedyna zachowana, amerykańska kopia dystrybucyjna. W wyniku prac przywrócono między innymi pochodzące z kopii źródłowej, animowane tablice w oryginalnej wersji.

Nigdy, rzadko, czasami, zawsze

2 marca (wtorek), godz. 20:00

3 marca (środa), godz. 17:00

4 marca (czwartek), godz. 20:00

Dramat, USA 2020 (101 min)

Reżyseria Eliza Hittman

Obsada: Sidney Flanigan, Talia Ryder, Theodore Pellerin

Autumn, to spokojna nastolatka. Uczy się w szkole, pracuje w supermarkecie w niewielkim mieście w Pensylwanii. W obliczu niezamierzonej ciąży i braku możliwości jej przerwania w całym stanie, ona i jej kuzynka Skylar zbierają trochę gotówki, pakują walizkę i wsiadają do autobusu do Nowego Jorku. Nie mają się nawet gdzie zatrzymać, tylko z adresem kliniki w ręku ruszają do nieznanego miasta.

Scenarzystka i reżyserka Eliza Hittman po mistrzowsku przedstawia obraz, w którym gesty i szczegóły są tak samo ważne jak słowa. Film nakręcono na taśmie 16mm, przywołując ziarnistą, ponurą i surową atmosferę, rejestrując młode aktorki – Sidney Flanigana i Talię Ryder (obie obwołane odkryciami), w intymnych zbliżeniach, które podkreślają złożoność ich naturalnych, minimalistycznych kreacji. W ten sposób powstała historia nastolatek odbywających żmudną podróż, w której chodzi o odwagę do podejmowania decyzji, kobiecą solidarność, a przede wszystkim o odzyskanie własnego ciała i ducha. Jeden z krytyków określił film jako intymną rewolucję serca, umysłu, ciała i duszy.

FILM ZDOBYŁ NAGRODĘ GRAND PRIX NA FESTIWALU W BERLINIE I SPECJALNĄ NAGRODĘ JURY NA FESTIWALU W SUNDANCE W 2020 ROKU I MA NA SWOIM KONCIE BLISKO 50 WYRÓŻNIEŃ.

W co grają ludzie – przedpremiera

2 marca (wtorek), godz. 17:00

3 marca (środa), godz. 20:00

Dramat, komedia, Finlandia 2020 (105 min)

Reżyseria Jenni Toivoniemi

Obsada: Emmi Parviainen, Laura Birn, Eero Milonoff

Grupa dobrych przyjaciół po trzydziestce postanawia zorganizować przyjęcie niespodziankę z okazji zbliżających się urodzin Mitzi. Pełen nostalgii weekend spędzony w idyllicznie położonym domu ma przypomnieć bohaterom czasy, kiedy byli nastolatkami. Czy coś może pójść nie tak? Z pewnością, zwłaszcza że jubilatka nie wydaje się zachwycona pomysłem grupy. Kobieta liczyła raczej na spokojny weekend, a na to najwyraźniej się nie zanosi. Napięcie wzrasta z chwilą, gdy jej najlepsza przyjaciółka Veronika pojawia się ze swoim nowym chłopakiem Mikaelem. Znajome otoczenie i dawne rytuały sprawiają, że bohaterowie zapominają na chwilę o dorosłości. Wspólnie spędzony czas zmusi ich jednak do ponownej oceny przeszłości i teraźniejszości.

Słudzy

4 marca (czwartek), godz. 17:00

Dramat, Słowacja, Rumunia, Czechy, Irlandia 2020 (80 min)

Reżyseria Ivan Ostrochovský

Obsada: Samuel Skyva, Samuel Polakovič, Vlad Ivanov.

Osadzony w realiach zimnej wojny, pasjonujący czarny kryminał opowiada o zderzeniu wiary i ideologii oraz o potężnej sile manipulacji, po którą sięgają zarówno słudzy Boga, jak i słudzy systemu. Ten wciągający niczym mistrzowska rozgrywka pokera wschodnioeuropejski noir skupia się na losach dwóch seminarzystów, chłopców z prowincji, którzy w mury klasztoru wchodzą z optymizmem i gorliwością. Nie zdając sobie sprawy, że wkraczają w świat spisków, zdrad i złamanych życiorysów, a ich przyjaźń poddana zostanie ostatecznej próbie.

Obiecująca. Młoda. Kobieta – premiera

9 marca (wtorek), godz. 20:00

10 marca (środa), godz. 19:30

11 marca (czwartek), godz. 17:00

12 marca (piątek), godz. 19:30

13 marca (sobota), godz. 19:30

14 marca (niedziela), godz. 19:30

Dreszczowiec, komedia, USA/Wielka Brytania 2020 (114 min)

Reżyseria Emerald Fennell

Obsada: Carey Mulligan, Bo Burnham, Laverne Cox, Clancy Brown

Wszyscy mówili, że Cassie (w tej roli zjawiskowa Carey Mulligan) była obiecującą, młodą kobietą dopóki tajemnicze wydarzenie nagle nie zakłóciło jej przyszłości. Dziewczyna rzuca studia medyczne, wprowadza się z powrotem do zatroskanych rodziców i zaczyna pracę w lokalnej kawiarni. Ale nic w życiu Cassie nie jest tym, czym się wydaje. Cassie jest niesamowicie inteligentna, kusząco przebiegła, nocą prowadzi sekretne, podwójne życie i realizuje swój mroczny plan. Nieoczekiwane spotkanie da dziewczynie szansę pełnego naprawienia krzywd z przeszłości.

CZTERY NOMINACJE DO ZŁOTYCH GLOBÓW, KANDYDAT DO OSCARÓW

Zabij to i wyjedź z tego miasta

9 marca (wtorek), godz. 17:00       

Animacja, Polska 2020 (88 min)

Reżyseria Mariusz Wilczyński

Animacja Mariusza Wilczyńskiego to dużo więcej niż film: to 14 lat życia poświęconych na realizację tego niesamowitego, osobistego projektu. To przyprawiająca o dreszcze podróż w przeszłość własną i kraju, wywoływanie duchów ludzi i miejsc, terapeutyczna opowieść o rodzinie i wzruszający hołd dla przyjaźni. Ten pełnometrażowy debiut pierwszego polskiego twórcy animacji, któremu retrospektywę zorganizowało prestiżowe nowojorskie Museum of Modern Art (MoMa), zrodził się z potrzeby zrozumienia, wybaczenia i miłości. POLSKI KANDYDAT DO OSCARA.

Każdy ma swoje lato

13 marca (sobota), godz. 14:30

14 marca (niedziela), godz. 17:00  

Dramat, Polska 2020 (77 min)

Reżyseria Tomasz Jurkiewicz

Obsada: Sandra Drzymalska, Nicolas Przygoda, Maciej Grzybowski

Akcja debiutanckiego filmu Tomasza Jurkiewicza rozgrywa się w niewielkim, konserwatywnym miasteczku niedaleko Krakowa. Pogrążoną w marazmie lokalną społeczność niespodziewanie budzi przyjazd młodej, zbuntowanej dziewczyny, który burzy spokój trzypokoleniowej rodziny. Agata przyjeżdża do Trzebini gotować na oazie. Zakochuje się w niej siedemnastoletni Mirek, syn miejscowej organistki, a jego cierpiący na demencję dziadek widzi w dziewczynie kochankę z młodości. Mirek postanawia wykorzystać postępującą chorobę dziadka, by się zbliżyć do Agaty. Odkrywanie wzajemnych uczuć prowadzi do ujawnienia pilnie strzeżonej przez matkę Mirka rodzinnej tajemnicy.

Moja cudowna Wanda

10 marca (środa), godz. 17:00

11 marca (czwartek), godz. 20:00

Dramat, Szwajcaria 2020 (101 min)

Reżyseria Bettina Oberli

Obsada: Agnieszka Grochowska, Marthe Keller, André Jung

Polka Wanda pracuje w Szwajcarii, gdzie opiekuję się Josephem, starszym mężczyzną w jego rodzinnej willi położonej nad jeziorem w Zurichu. Wanda potrzebuje środków na wsparcie swojej, mieszkającej w Polsce, rodziny. Mieszkający w domu syn starszego małżeństwa – Gregi zaczyna darzyć Wandę sympatią. Inspiracją dla scenariusza była historia Bożeny Domańskiej, jednej z około 6 tys. Polek pracujących w charakterze opiekunki osób starszych i chorych w Szwajcarii.

Oto my

12 marca (piątek), godz. 17:00

13 marca (sobota), godz. 17:00

14 marca (niedziela), godz. 14:00

Dramat, Izrael/Włochy 2020 (94 min)

Reżyseria Nir Bergman

Obsada: Shai Avivi, Noam Imber, Smadi Wolfman

Historia jednoczesnego dorastania ojca i jego autystycznego syna oraz podróży, która odmieni ich życie. Aharon z oddaniem wychowuje swojego syna, Uriego. Żyją we dwóch, zanurzeni we własnej codziennej rutynie, tak bardzo różniącej się od świata, jaki znamy.

TEATR

Skrzydło Wschodnie, Sala Kina Zamek (wejście A, I p.)

Bilety do nabycia w kasie (wejście A, I p.) i online

Ślimak

Spektakl teatralny według tekstu Marty Guśniowskiej dla dzieci od 18. miesiąca do 6 lat

13 marca (sobota), godz. 10:00

Sala Kina Zamek (wejście A)

Bilety: 10 zł (dziecko), 20 zł (opiekun)

Reżyseria: Laura Słabińska

Muzyka: Jacek Gałkiewicz

Scenografia: Wanda Kowalska

Obsada: Paulina Majtas / Marta Uszko-Tychulska, Rafał Hajdukiewicz, Paweł Niczewski

Mądra i zabawna opowieść o tym, że trzeba nauczyć się doceniać to, co się ma i cieszyć się tym, ponieważ to, co nieznane, nie zawsze jest lepsze od tego, co bliskie i znane. Ślimak, który zamieszkuje swój mały, muszlowy domek, spotyka na swej drodze Bobra, zajmującego się handlem nieruchomościami. Bóbr naigrywa się z mieszkania Ślimaka, roztacza przed nim wizję nowego apartamentu, w którym Ślimak nie tylko poczułby się lepiej, ale i inni zaczęliby go lepiej postrzegać.

Jednak z czasem Ślimak pojmuje, że jego własny domek, choć może nie jest idealny, to jednak jest dla niego najlepszy. Licencja Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

NA ZAMKOWYCH DZIEDZIŃCACH

Zamkowe dziedzińce czynne codziennie w godz. 6.00 – 23.00

RICHARD HESS. KREACJE INTYMNOŚCI

W 2016 roku w Zamku Książąt Pomorskich odbyła się przekrojowa prezentacja dorobku Richarda Hessa pn. Kreacje Intymności. Obecnie na Dużym Dziedzińcu podziwiać można pięć prac artysty, które, dzięki uprzejmości rodziny rzeźbiarza, stanowią kilkuletni depozyt Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie: ”Koniec Wojny” fragment pomnika „Jeździec  IV” ( 1991, brąz), „Wielki Minotaur II”(1989, brąz), „Wielka susząca włosy” (1983, brąz), „Wielka krocząca” (1981, brąz), „Kariatyda III” (1998, brąz).

Richard Hess (1937-2017), jeden z najważniejszych współczesnych rzeźbiarzy niemieckich. Ukończył Wyższa Szkołę Sztuk Wizualnych (HBK) w Berlinie. Tworzył plenerowe i kameralne rzeźby figuratywne o głębokim emocjonalnym wydźwięku. Inspirował się człowiekiem jako indywiduum i jednostką, tworząc także przejmujące portrety osadzone społecznie, historycznie i politycznie.

Prace artysty znajdują się obecnie w wielu europejskich instytucjach i prywatnych zbiorach.

MAKIETA ZAMKU KSIĄŻĄT POMORSKICH W SKALI 1:100.

Makieta znajduje się na terenie Dziedzińca Menniczego. Można ją oglądać bezpłatnie w godzinach otwarcia Zamku.

Do wykonania makiety wykorzystano około 300 kg brązu. Sporządzili ją rzeźbiarze Stanisław Wysocki i jego syn Michał Wysocki z wrocławskiej pracowni Stan Wys Atelier. To prawdopodobnie największa makieta z brązu w Polsce. Twórcy z wielką precyzją musieli wykonać wiele skomplikowanych detali architektonicznych, których Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie jest pełen. Praca opatrzona jest opisami w kilku językach, także pismem Braille’a.

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *