06-10-2019 » Powiat i region, Sport, Wolin

Żeglarze z Oldtimer Jacht Klub Wolin na podium

W  dniach 6 – 8 września 2019 r. na wodach Jeziora Dąbskiego została rozegrana kolejna edycja regat Yacht Klub Polski  Szczecin Cup 2019. W regatach wzięli udział żeglarze z Oldtimer Jacht Klub Wolin. Płynęli  drewnianym jachtem zbudowanym w Szwecji w roku 1966. Nazwa jachtu  – „Euforia”, port macierzysty – Wolin,  załoga : Szymon Kuszela, Tomek Żukowski, Ksawery Truchanowicz i Jakub Łukaszewicz.

Ścigaliśmy się  o puchar przechodni „Epifanes Trophy” w grupie Oldtimer KLR  (jachty drewniane lub stalowe zbudowane do 1970 r, KLR to formuła pomiarowa mająca na celu zminimalizowanie wpływu sprzętu na wynik i wyrównanie szans). Do grupy Oldtimer KLR zgłosiło się sześć starych i bardzo starych jachtów zbudowanych z drewna  –  najstarszy to s/y „Radogost” ze Szczecina,  typ Konik Morski,  konstrukcja Leona Tumiłowicza, zbudowany w Stoczni Jachtowej Gdynia w 1939 r., do wybuchu II wojny światowej  w Gdyni zbudowano 26 Koników Morskich, innym intrygującym jachtem w klasie Oldtimer  była „Maria”, która od 1973 r.,  przez 30 lat prowadzona przez kpt. Ludomira „Ludojada” Mączkę pływała po morzach i oceanach wokół kuli ziemskiej…

Pierwszego dnia, przy słabym i zmiennym wietrze rozegrano 3 biegi po trójkącie. W pierwszym wyścigu nie byliśmy klasyfikowani (za późno przypłynęliśmy na start), w II wyścigu zajęliśmy trzecie a w III drugie miejsce. Przyjęcie i nocleg był w Lubczynie. Drugiego  dnia rozegrano 2 biegi. W I biegu „Euforia” przypłynęła na trzecim miejscu a w II na drugim miejscu. We wszystkich biegach ostro rywalizowaliśmy z s/y „Radogost”,  który dwa razy był przed nami i dwukrotnie za nami. Ogłoszenie wyników i zakończenie regat odbyło się w Szczecinie.

W naszej klasie (Oldtimer KLR) w każdym wyścigu jako pierwszy na metę  wpływał s/y „Smuga Cienia” ze Szczecina, typ  Opal II, długość  14,14 m, pow. żagli 80 m2, prawdziwy olbrzym (przy 7,8 dł. i 30m2 pow. żagli  „Euforii”), ale regat jacht „Smuga Cienia” nie wygrał… Przy ustalaniu klasyfikacji końcowej, oprócz miejsca na mecie uwzględniono formułę pomiarową (KLR) i tak na I miejscu sklasyfikowany został s/y Horisont ze Szczecina, na drugim s/y „Euforia” Wolin, na trzecim s/y „Radogost” Szczecin, a „Smuga Cienia”…. na IV.  Następne regaty za rok, trzeba spróbować popłynąć po puchar…

Jakub Łukaszewicz

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *