27-11-2017 » Powiat i region

Czy wiecie, że – równe 50. lat temu z taśmy montażowej zjechał pierwszy Fiat 125 p

Czas nieubłaganie mija. Z czasem zmienia się wszystko, w tym trendy w motoryzacji przodujących na rynku marek samochodów, a nie tylko znane marki aut prześcigają się w nowych wzorach karoserii czy licznych nowinkach technicznych, dzięki temu mamy coraz pokaźniejszy globalny wzrost i rozwój motoryzacji.

Pewnego rodzaju przykładem minionych dekad w polskiej motoryzacji był jeden z ochrzczonych jako na owe czasy królów polskich szos, Fiat 125 p, produkowany na bazie włoskiej licencji FIATA. Powrót marki Polski Fiat nastąpił po 26 – letniej przerwie, po przedwojennym Polskim Fiacie 508.

Produkowana od 1951 roku „Warszawa”, była mimo przeprowadzanych wielokrotnie modernizacji, pojazdem przestarzałym. W tamtych już odległych czasach rozważane były dwie opcje; rozwój nowych produktów FSO, bądź wykupienie licencji na nowoczesny samochód zagraniczny. Mimo stworzenia prototypów „Warszawy 210” i „Syreny 110”, zdecydowano się na wybór drugiej opcji, co wiązało się z m.in. możliwością pozyskania nowych technologii produkcji.

Negocjacje prowadzono z francuskim „Renault” i turyńskim „Fiatem”. Pierwsza oferta została odrzucona ze względu na niekorzystne warunki. Wybrano więc włoski koncern. W tym czasie obydwie firmy rozpoczęły ekspansję zakrojoną na dużą skalę na obszar państw socjalistycznych, co doprowadziło do powstania marek „Dacia” (Rumunia) i „Łada” (Związek Radziecki).

Pewnie niewielu wie, że właśnie 28 listopada mija okrągła, pięćdziesiąta rocznica, kiedy ten licencjonowany samochód marki Fiat 125 p po raz pierwszy zjechał z taśm montażowych dużej fabryki na warszawskim Żeraniu.

Po wygaśnięciu licencji, a było to w 1983 roku, nazwę zmieniono na FSO 125p. Spotykane są też oznaczenia FSO 1300/1500. Ów samochodowe „cacko” potocznie nazywano Dużym Fiatem.

Samochód został wprowadzony jako następca dla przestarzałej „Warszawy 223/224”. Konstrukcyjnie był połączeniem włoskich modeli Fiat 125 i starszego 1300/1500. Produkcję rozpoczęto 28 listopada 1967. Napęd stanowiły benzynowe silniki R4 OHV o pojemności 1,3 i 1,5 litra, w późniejszym czasie dodatkowo przejęto gamę jednostek napędowych z Poloneza. Powstały także krótkie serie z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi DOHC.

Samochód dostępny był początkowo jako 4 – drzwiowy sedan, w 1972 roku do oferty dołączyła wersja kombi, trzy lata później pick – up. Przez cały okres polskiej produkcji przeprowadzane były liczne modernizacje modelu, najbardziej widoczna z nich przygotowana została dla rocznika 1975, zmieniono wówczas znacznie wygląd nadwozia i kabiny pasażerskiej. Łącznie powstało 1.445.699 egzemplarzy tego modelu, z czego 874.966 trafiło na eksport.

W roku 1978 pojawił się jego następca – „Polonez”. Oba modele produkowane były równocześnie, aż do zakończenia produkcji modelu 125p, co nastąpiło  29 czerwca 1991 roku.

Miwa

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *