25-05-2016 » Powiat i region

Warzywa mogą leczyć (część 4)

Czosnek…
Właściwości dezynfekujące czosnku znane są już od ponad 4.500 lat.

Działanie dezynfekujące czosnku jest tak silne, że podobno wystarczą 3 minuty, aby sok czosnku zniszczył kolonię bakterii. Przed erą antybiotyków czosnek był w powszechnym użyciu jako chroniący przed chorobami zakaźnymi, mającymi charakter epidemii – cholerą, dżumą, durem brzusznym, durem plamistym, grypą i innymi. Obecnie stosuje się surowice, szczepionki oraz antybiotyki, które oprócz objawów niepożądanych, powodują uodpornienie wielu szczepów bakterii, czego nigdy nie ma po zastosowaniu czosnku. Jest przy tym bardzo mało toksyczny dla człowieka. Nie jest wskazany jedynie dla osób z niskim ciśnieniem krwi, w ostrym nieżycie żołądka i jelit oraz dla matek karmiących.
Czosnek surowy ma silniejsze działanie przeciwbakteryjne. Gotowanie nie zmniejsza jednak innych właściwości czosnku, takich jak działanie przeciwzakrzepowe i ochronne na układ krążenia. Gotowanie i smażenie nie upośledzają też działania czosnku na układ trawienny oraz właściwości przeciwrakowych.
Czosnek ma też korzystny wpływ na serce – między innymi obniża poziom „złego” cholesterolu i redukuje ciśnienie tętnicze u pacjentów z nieleczonym nadciśnieniem. Czosnek może być użytecznym środkiem pomocniczym w leczeniu nadciśnienia tętniczego, jednak ze względu na jego działanie rozrzedzające krew i możliwość niepożądanych interakcji w połączeniu z innymi lekami, ekstrakt czosnkowy należy przyjmować tylko w porozumieniu z lekarzem.

Fasolka szparagowa…
Fasolka dostarcza jedynie 32 kalorii. Zawiera prawie wszystkie związki niezbędne dla organizmu człowieka. Wprawdzie nie jest tak zasobna w białka jak suche ziarna fasoli (gdzie zawartość białek dochodzi nawet do 30%), bo zawiera ich tylko około 2,2%, ale są one dobrze przyswajalne, a ich skład aminokwasowy jest zbliżony do składu białek mięsa.
Najwięcej ma węglowodanów (w tym przede wszystkim glukozy, fruktozy i sacharozy), sporo soli mineralnych i flawonoidów. Sole mineralne w fasolce to przede wszystkim potas, wapń, fosfor, magnez i sód, a także w mniejszych ilościach żelazo, mangan, miedź, cynk i inne. Z witamin najwięcej zawiera witaminy C i karotenu oraz witaminy K, B1, B2, B3 , B6.

Kapusta…
Kapusta od najdawniejszych czasów uważana jest za roślinę leczniczą. Zalecana była jako środek leczący choroby nerwowe, artretyzm, choroby płuc, wątroby, bóle głowy, wrzody i szkorbut. Spożywali ją ludzie ciężko pracujący fizycznie i podróżnicy dla odzyskania sił.
Długoletnie badania potwierdziły w całości lecznicze i odżywcze zalety kapusty. Poza tym kapusta ma całe bogactwo witamin: witaminy C tyle co cytryna (już ćwiartka główki zjedzona dziennie zaspokaja nasze zapotrzebowanie na tę witaminę), niemal komplet witamin z grupy B, dużo karotenu oraz witaminy E i K.
Świeżo odcedzony sok z surowej kapusty jest bardzo dobrze znanym lekiem na wrzody żołądka i dwunastnicy, tak dobrym, że dzięki niemu można zapobiec w wielu przypadkach operacji. Świeżym sokiem z kapusty leczy się również [b]zapalenie jelita grubego. Ma również hamować wzrost polipów jelita grubego. W niektórych badaniach wykazywano, że jedzenie kapusty częściej niż raz w tygodniu zmniejsza ryzyko raka jelita grubego o 66%, zaś spożywanie dwóch łyżek gotowanej kapusty dziennie ma zabezpieczyć przed zachorowaniem na raka żołądka.

Marchew…
Marchew swoją barwę zawdzięcza karotenowi, czyli prowitaminie A. Zawiera go bardzo dużo, bo od 1500 do 6500 j.m. W 100 g (w przeliczeniu na witaminę A). Ponadto w swoim składzie ma witaminy B1, B2, B2 a także D, E, H, K, PP. Jest zasobna w liczne związki potasu, siarki, fosforu, jodu, kobaltu, miedzi i żelaza.
Sok z marchwi to cały zestaw witamin naturalnych, które nasz organizm przyswaja w całości. Są to witaminy A, B, C, D i K. Oprócz tego sok marchwiowy to prawdziwa kopalnia substancji organicznych oraz związków zasadowych sodu i potasu. Zawiera też wiele wapnia, żelaza, magnezu, chloru, krzemu i siarki.

Por…
Ludowa medycyna zaleca pory jako lekarstwo na choroby układu moczowego, zwłaszcza zapalenie nerek, kamicę nerkową. Stosuje je także przy kłopotach z oddawaniem moczu i przy wszystkich stanach będących następstwem osłabienia funkcji nerek, jak albuminaria (białko w moczu) i pojawienie się moczu we krwi. Leczy się porami również reumatyzm, ischias i artretyzm.
Pory są niskokaloryczne, dostarczają tylko 54 kalorii, pochodzących głównie z węglowodanów. Są bardzo bogate w różnorodne składniki mineralne, w tym przede wszystkim żelazo (1,9 mg), wapno (52,5 mg), magnez (24,0 mg), potas (160 mg), ), fosfor (31,2 mg), miedź (0,1 mg), mangan (0,4 mg i wiele innych. Pod względem zawartości soli mineralnych pory porównywane są do wód mineralnych.
Z witamin zawierają najwięcej witaminy C (10,7 mg) i A (1484 jm) oraz witaminę K (41,8 mcg), witaminy z grupy B: B1 (0,1 mg), B6 (0,2 mg) i kwas foliowy (57 mcg).

Rzepa…
Rzepa jest bez wątpienia najstarszym warzywem jakie jadał człowiek. 100 g rzepy dostarcza tylko 33 kalorii. Z witamin ma sporo witaminy C (10-28 mg), trochę B1 (47 mcg), i B2 (66 mcg) oraz karotenu (0,06 mg). Z soli mineralnych zawiera po trochu wapnia (49 mg), potasu (238 mg), fosforu (31 mg), magnezu (7,4 mg) oraz żelaza, fluoru, kobaltu, siarki, jodu.
Medycyna ludowa zawsze uważała, że rzepa działa wzmacniająco i rewitalizująco.
Działa leczniczo na szkorbut, kaszel, bronchit i zapalenie płuc. Stosuje się ją także przy niedokrwistości. Stosowana jako okłady jest skuteczna przy [b]zapaleniach tkanki, przemarznięciach i nabrzmiałych piersiach u kobiet karmiących, a także na uśmierzanie bólu przy chorobach reumatycznych i neuralgicznych. Leczy także trudno gojące się wrzody, ropnie i trądzik.

Sałata…
Jest bogata w witaminy (prawie wszystkie oprócz D i K, z tego przede wszystkim witaminę C (aż 36,1 mg w zewnętrznych liściach, ale tylko 14,1 mg w wewnętrznych), beta-karoten i witaminę E. Jest również zasobna w sole mineralne, w tym potas, fosfor, wapń, żelazo, magnez, sód, mangan, kobalt, miedź, cynk, fluor oraz dużo jodu przyspieszającego przemianę materii.
Oprócz wymienionych składników sałata zawiera również związki czosnkowe, kwas moczowy i tlenowy, olejki eteryczne i inne przeciwutleniacze oraz śladowe ilości chiociaminy o działaniu uspokajającym. Ze względu na dużą zawartość beta-karotenu, kwasu foliowego, żelaza, potasu i wapnia, niezbędnych dla prawidłowego rozwoju płodu, zalecana jest kobietom w ciąży.

Za Poradnikiem Zdrowie oprac. Miwa

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *