23-05-2016 » Powiat i region

Warzywa mogą leczyć (część 3)

Brokuł…
Brokuł przoduje w kategorii najzdrowszych warzyw, zapobiega wielu groźnym chorobom, w tym nowotworom i chorobom serca.
Regularne spożywanie brokułów zapobiega rakowi jelita grubego i atakom serca oraz minimalizuje ryzyko katarakty. Według najnowszych badań brokuł, dzięki zawartości sulforafanu, chroni także przed ciężką chorobą płuc.

Dynia…
Tak jak inne rośliny z rodziny dyniowatych czyli kabaczek, cukinia i patison, zawiera bardzo dużo beta – karotenu (100 g dyni zapewnia 100 proc. dziennego zapotrzebowania), potasu, witaminy B6 i C oraz luteiny. Dyniowate są bogatym źródłem rozpuszczalnego błonnika, który pomaga zmniejszać stężenie cholesterolu, tiaminy (witaminy B1), która wspomaga pracę mózgu, oraz magnezu, ważnego do kontrolowania reakcji alergicznych, chroniącego przed chorobami serca i formowaniem się kamieni nerkowych.

Papryka…
Zawiera dużo witaminy C – pod względem jej zawartości zajmuje pierwsze miejsce wśród wszystkich warzyw. W czerwonej papryce znajdziemy także luteinę i ksantynę oraz karotenoidy, które zmniejszają ryzyko utraty wzroku spowodowanej starzeniem się, ponieważ zapobiegają zwyrodnieniu siatkówki, zaćmie i niektórym rodzajom nowotworów. Ostra papryka zawiera duże dawki kapsaicyny – substancji o działaniu przeciwbólowym i przeciwzapalnym, pomocnej także w powstrzymywaniu formowania się złogów cholesterolowych. Chlorofil chroni natomiast przed działaniem substancji rakotwórczych obecnych w środowisku.

Ziemniak…
Jedna z najważniejszych roślin uprawnych, która – wbrew rozmaitym przesądom – jest bogatym źródłem wielu cennych składników. Zawiera mnóstwo potasu, pomagającego utrzymać ciśnienie krwi na właściwym poziomie, dużą dawkę witaminy C, nierozpuszczalny błonnik ułatwiający trawienie oraz flawonoidy i inne chroniące zdrowie fitosubstancje, których szczególnie dużo jest w skórce. Skórka ziemniaka jest także bogata w witaminy z grupy B, żelazo, wapń, fosfor, potas i cynk.
Ziemniak prawie nie zawiera tłuszczu i jest niskokaloryczny. Sprzyja pracy jelit. Działa przeciwskurczowo, moczopędnie i przeciwnowotworowo. Hamuje rozwój grzybów i bakterii, wpływa korzystnie na nerki, rozpuszczając kamienie.

Za m.in. Poradnikiem Zdrowie oprac. Miwa

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *