22-05-2016 » Powiat i region

Warzywa mogą leczyć (część 2)

Pietruszka…
Do celów leczniczych wykorzystuje się korzeń, liście, owoce i nasiona. Szczególnie natka pietruszki jest bardzo cennym produktem spożywczym i leczniczym. Ma cztery razy więcej witaminy C niż pomarańcze i kapusta – 20 g natki dostarcza 48 mg witaminy C (dzienne zapotrzebowanie organizmu to 75 mg). Nać daje cztery razy więcej prowitaminy A (12 mg), niż wynosi dzienne zapotrzebowanie. Zawiera chlorofil, aminokwasy, sporo olejków eterycznych. Nasiona mają znacznie więcej olejku eterycznego i flawonoidów niż korzeń, dlatego działają silniej moczopędnie i przeciwszkorbutowo.

Seler…
Zarówno liście jak i korzenie zawierają surowce lecznicze. Seler bogaty jest też w naturalną witaminę B kompleks i witaminę PP. Ma najwięcej fosforu wśród warzyw korzeniowych, dużo wapnia, potasu i cynku, a także nieco magnezu i żelaza. Surowy seler działa wzmacniająco, leczy gościec, kamicę moczową, wzdęcia, kolki żołądkowe, łagodzi nieprawidłowości miesiączkowania i poprawia przemianę materii. Jest dobrze tolerowany przez cukrzyków i działa korzystnie na nieżyt oskrzeli.
Stosowany zewnętrznie działa kojąco na rany i odmrożenia, leczy zapalenie powiek i miejscowe odbarwienie skóry. Wszystkie zalety selera sprawdzają się w dietach odchudzających, gdzie wykorzystywany jest przede wszystkim seler naciowy.

Szpinak…
Liście szpinaku zawierają dużo łatwo przyswajalnego żelaza. Znajdziemy w nich również beta-karoten chroniący przed rakiem i starczym zwyrodnieniem plamki żółtej, kwas foliowy zapobiegający anemii i defektom płodu, luteinę oraz zeaksantynę chroniącą przed rakiem jelita grubego, a także witaminę C. Cholina w szpinaku likwiduje otłuszczenie wątroby i reguluje odkładanie się tłuszczu w całym organizmie. Warzywo wzmacnia pracę serca, aktywuje wydzielanie soku trzustkowego, oczyszcza przewód trawienny.

Rzodkiewka…
Jej korzystne dla zdrowia właściwości znane są od tysięcy lat. Już wtedy uważano, że rzodkiewka poprawia wzrok, usprawnia intelekt i pamięć. Nauka dopiero w ostatnich dziesięcioleciach potwierdziła wyjątkowe właściwości warzywa, a w szczególności zdolność wytwarzania w organizmie przewagi jonizacji ujemnej, która przyczynia się do stabilnego przebiegu procesów oddychania, ukrwienia i aktywizacji metabolizmu.
Spożywanie rzodkiewki zaleca się przy anemii, artretyzmie, astmie, braku łaknienia, dolegliwościach oskrzelowych i wątrobowych, kamieniach nerkowych i żółciowych, reumatyzmie, szkorbucie, wypadaniu włosów, a nawet zmarszczkach.

Za Poradnikiem Zdrowie oprac Miwa

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *