16-08-2019 » Powiat i region

Pierwszy pociąg w Szczecinie. I ten pierwszy po II wojnie światowej…

No właśnie. Dwie daty 15 i 17 sierpnia są dla kolejnictwa Pomorza Zachodniego i jego stolicy, Szczecina, bardzo istotnymi datami. Dlaczego? O tym poniżej.

W odległym 1836 roku, w Berlinie założono Komitet Budowy Kolei Berlińsko – Szczecińskiej, a już 15 sierpnia roku 1843 do Szczecina przyjechał pierwszy pociąg na dworzec o ówczesnej nazwie Berlinerbahnhof czyli Dworzec Berliński.

Dając tym samym początek kolejnictwa na naszym Pomorzu. Była to jedna z trzech linii wychodzących ze stoli Niemiec. I zarazem pierwsza w kierunku Pomorza.

1 maja 1846 roku oddano do użytku 34,5 km linię kolejową na trasie Szczecin – Stargard (wówczas Pommern), która została przedłużona do Poznania dwa lata później. A było to dokładnie 10 sierpnia.

Tuż przed wybuchem I wojny światowej na trasie Berlin – Szczecin kursowały aż 24 pary pociągów.

Pociągi dalekobieżne kursowały między innymi poprzez Szczecin do nadmorskich Misdroy (Międzyzdroje), Cammin (Kamień Pomorski) czy do Kolbergu (Kołobrzegu).

Z kolei przed wybuchem II wojny na tej trasie kursowało 18 par pociągów, a po zatrzymaniu się w Szczecinie (dalekobieżne) jechały dalej m.in. do Swinemünde (Świnoujście), Wolnego Miasta Gdańska czy Słupska.

Dodajmy, że Szczecin ma połączenie kolejowe z Goleniowem od 1882 roku, jako Pruska Kolej Wschodnia. Z Międzyzdrojami (Misdroy) od 1889 roku, a rok później ze Świnoujściem (Swinemünde).

Trasę Wysoka Kamieńska – Kamień Pomorski uroczyście otwarto 15 lipca 1892 roku, która 24 grudnia 1906 roku doczekała się przedłużenia do Trzebiatowa.

W skutek działań II wojny światowej szlaki kolejowe na Pomorzu Zachodnim zostały poważnie zniszczone i uszkodzone. Ich odbudowa nie była łatwa, stąd dopiero 17 sierpnia 1945 r. na częściowo odbudowany dworzec główny wjechał pierwszy pociąg.

W latach 1945 – 48 pociągi ze Szczecina kursowały tylko do Recławia. Powodem tego były zniszczone mosty na rzece Dziwna w Wolinie. Przedłużenie trasy rozpoczynało się dale od Wolina aż do Świnoujścia. Do 1980 roku zelektryfikowano cała trasę Szczecin – Świnoujście.

Tuż po II wojnie światowej wojska radzieckie rozebrały tory na trasie Kamień Pomorski – Trzebiatów, a w sierpniu 2004 rozebrano w Kamieniu Pomorskim wiadukt kolejowy oraz jeszcze nie rozkradzione pozostałości po bocznicy ślepego toru.

Ciekawostką jest, iż do Kamienia ostatni niemiecki pociąg dotarł 3 marca 1945 r. Czyli dwa dni przed jego zdobyciem przez Polaków i Rosjan. Dopiero w maju 1947 roku na kamieński dworzec przyjechał polski pociąg.

W skutek poważnych uszkodzeń starego budynku dworca kolejowego rozpoczęto budowę nowego i 13 lipca 1963 roku uroczyście otwarto do dziś istniejącą bryłę kamieńskiego dworca, która na obecną chwilę w zasadzie straszy swym przestarzałym wyglądem, jak i „zawartością” w postaci częstokroć przebywających w poczekalni ludzi z tzw. niegdyś określanego „marginesu społecznego” o których rozpisują się co jakiś czas lokalne media.

Miwa

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *