01-05-2016 » Powiat i region

Ekspresowa S3 będzie przebiegać od tunelu do tunelu

Świnoujście składa wniosek o unijne dofinansowanie tunelu pod Świną. Wcześniej taki wniosek złożyła dolnośląska GDDKiA, która będzie budować dwa tunele na drodze S3 pod Górami Wałbrzyskimi.
Świnoujski tunel ma powstać na „odgałęzieniu” S3, w ramach drogi nr 93, która ma połączyć Uznam z krajową siecią drogową. Z kolei tunele koło Wałbrzycha są niezbędne, by droga ekspresowa S3 miała połączenie z siecią transportową południowej Europy. To nimi będą jeździły transporty z południa do szczecińsko-świnoujskiego zespołu portów.

Przyspieszenie na południu

– Już złożyliśmy wniosek aplikacyjny o dofinansowanie budowy drogi ekspresowej S3 na całym odcinku od Legnicy do Lubawki z unijnego Funduszu Spójności, w ramach instrumentu finansowego „Łącząc Europę” (CEF) – mówi Maciej Wołodko z dolnośląskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Dolnośląski odcinek S3 będzie liczył prawie 140 km i kosztował ok. 7 mld zł. W budowie jest już prawie 110 km – od granicy z województwem lubuskim do węzła z drogą nr 5 w okolicach Bolkowa. Nową ekspresówką do Bolkowa mamy dojechać w 2018 r.

Do Lubawki trzeba się przebić

Pozostaje do zrobienia ostatnie, najtrudniejsze i najdroższe 30 km trasy. To nowy przebieg „trójki”, która obecnie dociera do Szklarskiej Poręby i przejścia drogowego w Jakuszycach. Nowa droga S3 ma być poprowadzona do Lubawki. To wynik ustaleń z administracją drogową Czech. Po drugiej stronie granicy ma bowiem powstać ekspresowa droga R11, którą będziemy mogli dojechać m.in. w okolice Pragi.

Planowane tunele na południowym odcinku S3

By połączyć węzeł w rejonie Bolkowa z przejściem granicznym w Lubawce, konieczne jest wybudowanie dwóch tuneli pod Górami Wałbrzyskimi. Mają mieć 2300 i 300 m długości.

Dwie rury przez góry

Podobnie jak tunel pod Świną ich przekrój wyniesie 12 m, by można było w nich wybudować jezdnie o dwóch pasach ruchu. Tyle że między Wolinem i Uznamem powstanie tunel jednorurowy, a w Górach Wałbrzyskich oba tunele mają być dwururowe – takie jak oddany do użytku dwa tygodnie temu tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku.

Tak ma wyglądać wjazd do tunelu na S3 pod Wałbrzychem

Ich koszt szacowany jest na 4,5 mld zł. Jaką część tej kwoty dostaniemy ze środków unijnych? Tego jeszcze nie wiadomo.

– Zgodnie z harmonogramem Komisja Europejska dokonuje teraz oceny złożonych wniosków aplikacyjnych. Ogłoszenia decyzji o udzieleniu dofinansowania spodziewamy się w lipcu – mówi Wołodko. – Po otrzymaniu gwarancji finansowania dla tej inwestycji możliwe będzie ogłoszenie przetargów.

Przetargi mogą być rozstrzygnięte w połowie przyszłego roku.

S3. Kiedy to wszystko będzie gotowe?

Przypomnijmy, że szczeciński oddział GDDKiA prowadzi z kolei przetargi na budowę S3 na północ od Szczecina. Oznacza to, że całą S3 od granicy polsko-czeskiej do przeprawy promowej w Świnoujściu będzie można pojechać ok. 2020 r. (tunel pod Świną może powstać – według realistycznych założeń – dopiero dwa lata później).

Mariusz Rabenda – Wyborcza

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *