16-11-2018 » Powiat i region

Ogromny i ważny, dla transportu morskiego, Kanał Sueski ma już 149 lat!

Uroczyste otwarcie tego ważnego nie tylko w transporcie morskim, a zarazem ogromnie wielkiego egipskiego kanału nastąpiło dokładnie 17 listopada 1869 r., w którym udział wzięło wiele koronowanych głów i książąt tamtych czasów. W tym cesarz austriacki, Franciszek Józef i cesarzowa francuska, Eugenia.

Ukończony wówczas kanał miał 161 km długości, 15 m głębokości i 137 m szerokości.

Do tego czasu bardzo długa i uciążliwa morska podróż odbywała się trasą mającą kilka tysięcy mil wzdłuż wschodnich wybrzeży wielkiej Afryki, a dalej, wokół Przylądka Dobrej Nadziei (ang. Cape of Good Hope) w okolicy Kapsztadu (RPA) na południowym krańcu Czarnego Kontynentu, po czym po bezkresnych wodach Oceanu Indyjskiego.

Dzięki wybudowaniu Kanału Sueskiego skrócono trasę żeglugową z Londynu do Bombaju o około 7,5 tysiąca kilometrów.

Kanał powstawał z nie małymi trudami w latach 1859 – 1869, a nadzorował go francuski dyplomata, Ferdinand de Lesseps. Wśród ogromnej rzeszy robotników sprowadzonych także z Europy, byli nasi rodacy. Wśród nich wyróżniali się m.in.: inżynier hydrotechnik oraz wynalazca Stanisław Janicki, kierownik robót – Mieczysław Geniusz i urzędnik Cyprian Kuczewski. S. Janicki nadzorował prace przy budowie północnego odcinka Kanału, począwszy od Port Saidu do Ismaili.

Po wykupieniu akcji przez ówczesnego premiera Anglii Benjamina Disraelego, kanał od roku 1882 znalazł się pod pełną kontrolą Wielkiej Brytanii, mając dla niej strategiczno – wojskowe znaczenie w skali światowej.

Dziś całkowita długość kanału wynosi 163 km, i ma szerokość od 160 do200 m (po trwającej modernizacji będzie to około 300 m), dopuszczalne zanurzenie statków – 11,6 m (po modernizacji – do 23 m). Co 10 km na trasie kanału wybudowano zatoki dla mijających się statków.

Średnia przepustowość kanału wynosi 60 statków na dobę. Średni czas przejścia statku przez kanał to 15 godzin. Tylko w roku 2008 kanał przepłynęło 21.415 statków i z każdym rokiem tych jednostek przybywa.

Dodajmy, iż z tej drogi o kapitalnym znaczeniu, ogromnie skracającej trasę pomiędzy Europą i Azją, korzysta też wiele polskich statków handlowych.

W 2009 roku przez Kanał Sueski przepłynęło ponad 35 tysięcy statków, z czego 10% to tankowce, które przewożą 15% zapotrzebowania na ropę w Europie. Kanał obsługuje 8% światowych transportów ropy.

Wpływy Egiptu z eksploatacji kanału przed rozbudową wynosiły około 5 mld dolarów rocznie, koszt rozbudowy jest szacowany na 8 mld dolarów.

Ruch drogowy między Egiptem leżącym na kontynencie afrykańskim, a półwyspem Synaj odbywa się przez most nad Kanałem Sueskim lub tunel Ahmed Hamdi.

Starożytna wieść głosi, iż to Senuseret I (Sezostris) zaprojektował bezpośrednie połączenie Nilu z Morzem Czerwonym. Legendę podtrzymują teksty greckie i łacińskie (Strabon, Pliniusz Młodszy), jednakże nie potwierdziło jej żadne świadectwo archeologiczne.

Dopiero w epoce saickiej, za panowania Necho II (609-594 p.n.e.), faktycznie przekopano pierwszy kanał od peluzyjskiej odnogi Nilu do północnego krańca Jezior Gorzkich.

Miwa

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *