28-02-2020 » Powiat i region

47 rocznica katastrofy samolotu rządowego pod Goleniowem

Miała ona miejsce 28 lutego 1973 roku w pobliżu Portu Lotniczego Szczecin – Goleniów. Zginęli wszyscy; pięcioosobowa załoga oraz wszyscy pasażerowie. Łącznie 18 osób.

Katastrofie uległ niewielki Antonow AN – 24W (wyprodukowany w 1969 r.), pełniący służbę od końca grudnia 1969 r. i należał do Specjalnego Pułku Lotniczego nosząc numer boczny 012.

Feralnego dnia samolotem lecącym z Warszawy do podszczecińskiego lotniska dowodził 43 letni major pilot Edward Jedynak. Na pokładzie była polsko – czechosłowacka delegacja oraz kilka osób ochrony z MSW.

Wśród nich był m.in.: minister spraw wewnętrznych – W. Ociepka, jego czechosłowacki odpowiednik – R. Kaska. Samolot rozbił się o godzinie 22:52 podczas podchodzenia do lądowania.

Miejsce wypadku szynko zostało otoczone przez milicję, wojsko i funkcjonariuszy Służby Bezpieczeństwa.

Co ciekawe. Wtedy środki masowego przekazu prawie w ogóle nie poinformowały o tej katastrofie, a przy tym doskonale zadbano o to, by nie ujawnić przyczyn tej katastrofy.

Po latach dowiedziano się na podstawie dochodzenia komisji śledczej, iż przyczyną katastrofy była nagła utrata wysokości lotu, tzw. głębokie przepadnięcie w czasie końcowej fazy podejścia do lądowania spowodowane intensywnymi wirami powietrznymi. Czyli turbulencjami.

Miało do nich dojść na skutek starcia się frontu zimnego i ciepłego na małej wysokości. Załoga w ostatniej chwili bezskutecznie próbowała wyprowadzić spadający gwałtownie samolot w górę.

Ostatecznie za przyczynę katastrofy uznano gwałtowne turbulencje połączone z oblodzeniem skrzydeł samolotu.

Nieoficjalnie mówiono wówczas, że załoga mogła była głębszym „po kielichu”, mówiono również o brawurze. Natomiast do dziś w środowisku lotników uważa się, że przyczyną katastrofy był błąd pilota, który prawdopodobnie nie włączył instalacji antyoblodzeniowej.

Miwa

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *