16-06-2019 » Powiat i region

42. rocznica otwarcia promowego połączenia promowego Świnoujście – Kopenhaga

Dokładnie 16 czerwca 1977 roku otwarto połączenie promowe pomiędzy naszym portowym Świnoujściem, a duńską stolicą, Kopenhagą.

Pierwsze powojenne połączenie promowe ze Świnoujścia (przystań Odra Port przy stacji o ówcześnie tej samej nazwie) do Trelleborga uruchomiono 20 lutego 1948. Początkowo obsługiwały je trzy parowe statki pasażerskie bandery szwedzkiej (SS „Starke”, który zainaugurował przewozy na tej linii oraz SS „Drottning Victoria” i SS „Konung Gustav V”) przystosowane do przewozu wagonów kolejowych, należące do „Statens Järnvägar” (SJ; szwedzkie koleje państwowe). Do roku 1954, do momentu likwidacji linii, pływały na niej polski prom SS „Kopernik” oraz szwedzka jednostka „Vasa”.

Żeglugę promową przywrócono w 1964 roku połączeniem Świnoujście – RønneYstad obsługiwanym przez krótki czas przez duński prom MF „Jens Kofoed”. Później na linię wszedł zakupiony przez PŻM od „FinnlinesMF „Gryf”(ex Hansa Express, Finndana).

1 kwietnia 1977 r. terminal przekazany został przez Zarząd Portów Szczecin – Świnoujście Polskiej Żegludze Bałtyckiej (PŻB) – nowo powstałej firmie, która de facto już od 8 marca obsługiwała promy w Świnoujściu. Nosił wówczas nazwę Bazy Promów Morskich PŻB.

16 czerwca tego samego roku, przedsiębiorstwo uruchomiło kolejną linię, do Kopenhagi.

W późniejszych latach oferowano również połączenia promowe na przedłużonej linii kopenhaskiej: do Felixstowe (Wlk. Brytania) – w 1978 r. i niemieckiego Travemünde – na przełomie lat 1982/1983. W latach 19952000 działała linia Świnoujście – Malmö, zaś na przełomie lat 2002/2003 linia kopenhaska doczekała się kolejnej wariacji: Świnoujście – Ystad – Kopenhaga.

31 października 2010 r. została zamknięta bezpośrednia linia do Kopenhagi obsługiwana przez MF „Pomerania” oraz linia sezonowa na Bornholm.

Obecnie na trasie Świnoujście – Kopenhaga pływają promy armatora „Unity Line”, a są nimi m.in.: „Polonia”, „Scania” oraz „Wawel” i „Baltivia”, a także duńskiego armatora – TT Line, prom MF „Nils Dacke”.

Miwa

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *