MOTO – PORADNIK

Wszystko o wycieraczkach samochodowych

W kolejnym odcinku „Moto – Poradnika” mówić będziemy o rzeczy bardzo małej ale jakże ważnej w każdym samochodzie, a mianowicie o wycieraczkach. Może wydawać się, że temat ten jest błahy, ale to nieprawda. Tylko prawidłowo założone i dopasowane wycieraczki zapewnią każdemu kierowcy bezpieczne warunki do jazdy i należną widoczność nawet w trudnych warunkach atmosferycznych.

Producenci wycieraczek gwarantują zwykle, że ich produkty wytrzymują trzy miesiące intensywnej ich pracy. Jednak wcześniej czy później każda wycieraczka zaczyna hałasować, przeskakiwać po szybie i zamiast zbierać wodę tylko ją rozmazuje. Praca na brudnej szybie i długotrwałe wystawianie wycieraczek na słońce robią swoje, bowiem guma szybko parcieje, a krawędzi wycieraczek przestają być równe.

Inżynierowie z firm produkujących wycieraczki samochodowe robią wszystko by pracowały one dłużej, ciszej i skuteczniej. Na przykład niemiecki Bosch oferuje wycieraczki generacji o nazwie Twin. Ich atutem jest połączenie w jednej wycieraczce dwóch całkowicie odmiennych rodzajów gumy. Bardzo twardą naturalną zastosowano w powierzchni  zbierającej, przegub jest natomiast wykonany z elastycznego kauczuku syntetycznego.

Inne wycieraczki to dajmy na to francuskie Valeo które wytrzymują aż 1 000 godzin pracy w najgorszych warunkach czyli podczas słonej mgły.

Ich metalowe części są ocynkowane i pokryte chromem. By pracowały ciszej zamontowano w nich specjalne elementy tłumiące drgania towarzyszące tarciu gumy o szybę. Pióra są pokrywane warstwą grafitu albo bromu co powoduje zmniejszenie tarcia i mniejsze zużycie wycieraczek w początkowym momencie gdy płyn nie zostaje jeszcze dobrze rozprowadzony po szybie.

W sklepie pana Czesława można kupić wycieraczki różnych firm. Kupując te renomowanych producentów mamy pewność, że metalowa część wycieraczek nie zacznie korodować, gumowa dłużej będzie skutecznie pracować.

Aby uniknąć kłopotów przy montażu należy wcześniej zmierzyć długość starych piór wycieraczek oraz sprawdzić sposób ich mocowania do ramienia.

Ci którzy chcą mniej zapłacić labo rzadko jeżdżą podczas złej pogody mogą kupić samą gumową część. Wymiana ich jest dziś znacznie łatwiejsza niże kiedyś, kiedy to gumową część trzeba było umocować między dwiema metalowymi blaszkami. To była wielka sztuka to wykonać i mieć stalowe przy tym nerwy.

Dziś to nie jest potrzebne, gdyż gumki są skonstruowane tak, by można je zamontować na ramieniu wycieraczki od razu. Trzeba ją tylko przyciąć na odpowiednią długość.

W naszej ofercie jest również od pewnego czasu wycieraczka w płynie. Jej działanie polega na zmniejszeniu adhezji szkła czyli zjawiska przywierania do szyby wszelkich cząsteczek. Ale stosowanie jej nie zwalnia nas z konieczności używania standartowych wycieraczek. Szyba pokryta tym preparatem wolniej się brudzi a krople deszczu spływają szybko po niej jak zaczarowane.

Ów preparat jest bezbarwnym płynem nakładanym na szybę samochodową za pomocą szmatki. Buteleczka takiego płynu wystarcza na okres dwóch lat i kosztuje około 30 zł. Wydatek ten opłaca się najbardziej gdy mocno i często pada a my do tego musimy jechać na przykład w daleką trasę i chcemy pokonać ją dość szybko i bezpiecznie.

Cztery rady jak przedłużyć żywotność wycieraczek samochodowych:

– Nigdy nie używaj ich do zeskrobywania lodu, szronu ani zeschniętych owadów.

– Nie włączaj ich gdy masz suchą szybę.

– Jeśli twój samochód będzie przez dłuższy czas stał w miejscu silnie nasłonecznionym to lepiej zdjąć pióra wycieraczek i schować je w pojeździe.

Gdy długo nie były używane unieś na chwilę pióro i ułóż je prostopadle na szybie.

 „Sklep Auto – Moto” – Cz. Wyszomirski/Miwa

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *