30-06-2017 » Powiat i region

Okazały most nad cieśniną Sund obchodzi 17. rocznicę otwarcia

Most nad Sundem (duń. Øresundsbroen, szw. Öresundsbron, oficjalna nazwa hybrydowa używana przez operatora to Øresundsbron) to wantowy most drogowokolejowy o długości 7 845 m, przebiegający nad cieśniną Sund, i od siedemnastu lat łączy stolicę DaniiKopenhagę ze szwedzkim Malmö. Jest przy tym najdłuższym na świecie mostem łączącym dwa państwa.

Oficjalnie otwarto go dla ruchu samochodów 1 lipca 2000 (pociągi kursują po nim od następnego dnia). Jest jednym z trzech obiektów, wchodzących w skład całej 15,9 km przeprawy drogowo – kolejowej nad cieśniną (duń. Øresundsforbindelsen, szw. Öresundsförbindelsen). A więc:

– mostu o długości 7 845 m (zlokalizowany w granicach Szwecji i Danii),

– sztucznej wyspy Peberholm o długości 4 050 m (zlokalizowana wyłącznie w granicach Danii),

– tunelu Drogdentunnelen o długości 3 510 m (zlokalizowany wyłącznie w granicach Danii).

Szlakiem tym przebiegają dwie dwupasowe jezdnie i dwa tory kolejowe. Wiodąca nim droga kołowa stanowi część europejskiej trasy E20, zaś linia kolejowa (duń. Øresundbanen, szw. Öresundsbanan) łączy największy kopenhaski dworzec Københavns Hovedbanegård ze stacją Fosieby na przedmieściach Malmö (gdzie krzyżuje się z linią kolejową Malmö – Trelleborg).

Pierwsze koncepcje budowy przeprawy przez cieśninę Sund pojawiły się w połowie lat 30. XX wieku (kosztorys został sporządzony w marcu 1936 r.), jednak nie doczekały się realizacji. Do pomysłu wrócono prawie 60 lat później.

Budowę obiektów wchodzących w skład przeprawy rozpoczęto 18 października 1995 r., a zakończono 14 sierpnia 1999 r. Duński Książę Fryderyk i szwedzka następczyni tronu Wiktoria spotkali się tego dnia w połowie długości mostu, aby świętować jego powstanie. Oficjalne otwarcie miało miejsce wspomnianego wyżej 1 lipca 2000 r., a uczestniczyli w nim m.in.: Małgorzata II – królowa Danii oraz Karol XVI Gustaw – król Szwecji.

Budowa mostu została współfinansowana przez rządy Danii i Szwecji, które na ten cel wyłożyły odpowiednio 30,1 mld koron duńskich (DKK) i 4,01 mld koron szwedzkich (SEK). Łączny koszt budowy, czyli ponad 20 mld złotych, ma się zwrócić dopiero po 35 latach od momentu otwarcia mostu. Warto dodać, że przeprawa tym mostem jest płatna i kosztuje wcale nie mało.

M Boyl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *