11-10-2017 » Powiat i region

108 lat pięknej historii fregaty„Dar Pomorza”. Dziś statku – muzeum

Dokładnie 12 października 1909 roku (położenie stępki 9 marca 1908 r.), w stoczni „Blohm und Voss” w Hamburgu zbudowano (wodowanie) obecny piękny żaglowiec, fregatę „Dar Pomorza”, wówczas jako statek szkolny niemieckiej marynarki handlowej „Prinzess Eitel Friedrich”. Został  zamówiony przez „Deutscher Schulschiff Verein”.

Fregata została zakupiona w lipcu 1929 roku z datków społeczeństwa Pomorza przez polski Komitet Floty Narodowej z przeznaczeniem dla Szkoły Morskiej w Gdyni. Żaglowiec od tamtego momentu nazywa się „Dar Pomorza”. Zakupu dokonano za kwotę 7 tys. brytyjskich funtów, co stanowiło około 8% ówczesnej jego wartości. Zastąpił wysłużony żaglowiec, „Lwów”.

Podczas trudnego holowania z francuskiego Saint Nazaire, gdzie fregata stała pod nazwą „Colbert”, do portu docelowego w Gdyni, fregata przejściowo nosiła nazwę „Pomorze”. Do polskiego portu dotarła 19 czerwca 1930 roku.

„Dar Pomorza” pod polską banderą odbył 102 rejsy szkoleniowe, wyszkolił 13.384 studentów, przepłynął ponad pół miliona mil morskich (jedna mila to 1.852 m.), zasłynął jako pierwszy statek w dziejach polskiej bandery handlowej, który opłynął dookoła świat.

W polskiej historii statku dowodziło nim sześciu komendantów: jako pierwszy – kpt. ż.w. Konstanty Maciejewicz – Matyjewicz, jako ostatni – kpt. ż.w. Tadeusz Olechnowicz.

W roku 1972 płynąc pod dowództwem kpt. ż.w. Kazimierza Jurkiewicza, wygrał etap Operacji Żagiel (Cutty Sark Tall Ships’ Races) na trasie SolentSkaw, pokonując szkolny bark ówczesnej Bundesmarine „Gorch Fock”, dowodzony przez kmdr. Ernsta von Witzendorffa.

Rok 1980, wtedy to pod dowództwem kpt. ż.w. Tadeusza Olechnowicza, wygrał prestiżowe  dwu etapowe regaty Operacja Żagiel 80 oraz zdobył Cutty Sark Trophy.

15 września 1981 roku „Dar Pomorza” odbył swój ostatni rejs. Jako statek – muzeum cumując w gdyńskim porcie funkcjonuje od 27 maja 1983 roku.

Jego długość po pokładzie wynosi 80,3 m, z bukszprytem – 93 m, wysokość maksymalna to 41,1 m. Pojemność brutto – 1561 BRT (4418 m³), nośność – 2.500 t. Powierzchnia żagli: 2100 m². Prędkość pod żaglami – 5 węzłów, zaś największa osiągalna to 17 w. Załogę stanowiło około 190 osób, w tym załogi stałej – 28 ludzi.

Miwa

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *