09-01-2018 » Powiat i region

10 stycznia 1863 roku ruszyło w Londynie pierwsze w świecie metro!

Istniejące od 155 lat (!). Metro w Londynie z j. angielskiego London Underground, potocznie zwane the Tube, to system lokalnych i licznych linii kolejowych przebiegających w podziemnych tunelach oraz na powierzchni, obsługujących większość obszaru Wielkiego Londynu. Jest zarazem najstarszym metrem na świecie, bowiem pierwsi podróżni skorzystali z niego dokładnie 10 stycznia 1863 roku. Pomimo angielskiej nazwy, wskazującej na podziemne położenie, jedynie ok. 45% długości tras znajduje się pod ziemią.

Dziś jest to system liczący 11. linii, aż 270. stacji, w tym 14. poza administracyjnymi granicami Wielkiego Londynu) oraz 402 km tras. Codziennie korzysta z niego ok. 3,67 miliona podróżnych. Począwszy od roku 2003, w sensie organizacyjnym podporządkowany jest ciału zwanemu Transport for London, zarządzającemu w imieniu władz Wielkiego Londynu większością komunikacji miejskiej.

To londyńskie metro, zbudowane tak dawno temu, nieporównywalne jest do naszego i rodzimego zarazem, tego warszawskiego, które z „rozmachem” budowane jest już ponad trzydzieści lat i jak widzimy… końca nie widać. To warszawskie metro wyróżnia się jedynie tym, że jest najdłużej budowanym metrem w historii i jest zarazem najmniejszym z wielu wcześniej wybudowanych.

Nieco o naszym warszawskim metrze przy tej okazji…

W roku 1925 podjęto pierwszą uchwałę o wybudowaniu metra w Warszawie, w 1927 r. zatwierdzono plany i rozpoczęto badania geologiczne. W 1929 r. utworzono Referat Kolei Podziemnej, który miał odpowiadać za budowę. Wielki kryzys lat 30. spowodował wstrzymanie prac. W 1938 r. prezydent Warszawy, Stefan Starzyński, powołał Biuro Studiów Kolei Podziemnej, które zaktualizowało plany. Rozpoczęto budowę, którą jednak przerwał wybuch II wojny światowej.

Zaraz po wojnie pomysł budowy metra lub SKM w Warszawie powrócił; przebieg projektowanej wówczas linii pokrywał się mniej więcej z funkcjonującą obecnie linią M1, przy czym z 21,6 km trasy tylko 7 km miało znajdować się w tunelu. Ostatecznie jednak z projektu tego zrezygnowano.

W roku 1950 rząd podjął uchwałę o budowie metra głębokiego w Warszawie. Budowę rozpoczęto na Pradze w roku 1951 na trasie która miała przebiegać pod Wisłą. W 1957 r. ostatecznie z różnych przyczyn zatrzymano wszelkie prace przy budowie.

Następnie w roku 1982 rząd ówczesnego PRL zawarł umowę z byłym ZSRR o pomocy przy budowie Warszawskiego Metra. 23 grudnia 1982 r. rząd podjął uchwałę nr 266/82 o budowie pierwszej linii metra w Warszawie, a 15 kwietnia 1983 r. budowa ruszyła. Konstruowanie pierwszego, zaledwie 11 – kilometrowego odcinka KabatyPolitechnika, trwało z problemami bez mała 12 lat, aż do uroczystego otwarcia, które nastąpiło 7 kwietnia 1995 r. Ostatecznie po kolejnych 13. latach, 25 października 2008 r. budowa pierwszej linii metra została zakończona. I tak to „kopanie – budowanie” trwa po dzień dzisiejszy, bo budowa trwa i trwa… . I trwać będzie jeszcze ho, ho, ho! Bo nie widać jej końca. Niektórzy prześmiewają się, że warszawskie metro będzie największe i najdłuższe, bo budowane jest już „wieki”. Nigdzie indziej nie było tak jak w naszej stolicy. Cóż i w tym elemencie gospodarki jakoś się zatem „wyróżniamy”.

Miwa

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *