MOTO – PORADNIK (9)

To pojawiająca się od pewnego czasu rubryka którą tworzymy z myślą o naszych zmotoryzowanych Internautach i Czytelnikach. Będzie się ona ukazywać cyklicznie na naszym portalu WWW.echokamienia.pl oraz w dwutygodniku „Pomorzanin”. Zawierać ona będzie wszelkie porady związane z bardzo popularna i ważną w naszym życiu motoryzacją.

Jak widzimy na drogach przybywa coraz więcej samochodów i jest to stan już naprawdę bardzo powszechny. W księgarniach i w punktach podobnych im niestety obecnie niewiele jest poradników związanych z doradztwem dla kierujących autami. Dlatego pokusiliśmy się zaciągać takich uzupełniających porad u fachowca, Czesława Wyszomirskiego ze sklepu motoryzacyjnego „Auto – Moto” w Kamieniu Pomorskim..

Mirosław Iwaszczyszyn

 

Dlaczego zmieniamy opony?…

Mamy okres wiosenno – letni i stąd zajmiemy się w tym odcinku tematem zmiany opon w naszych autach. Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy jak ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy ma zmiana ogumieni a w zależności od warunków atmosferycznych.

O tym, że opony zimowe na śniegu są lepsze od letnich czy całorocznych nie trzeba nikogo przekonywać kto choćby raz prowadził auto na „zimówkach” w trudnych zimowych warunkach. Przewaga opon zimowych wynika  ze specjalnej mieszanki gumy z której zrobiony jest bieżnik., ponieważ powoduje ona że w niskich temperaturach jej guma twardnieje na „kamień” przez co głęboko rzeźbiony bieżnik powoduje łatwiejsze „wgryzanie się” w śnieżna nawierzchnię.

Wielu kierowców czeka do ostatniej dosłownie chwili ze zmianą opon czyli miękkiego bieżnika w obawie przed nadmiernym zużyciem w okresie późnej jesieni. Jednak mieszanka gumy z której są wykonane również podatna jest na zmiany temperatury.

Bez wątpienia dwa komplety felg z odpowiednim ogumieniem to najlepsze rozwiązanie. Wymianę opon najlepiej powierzyć autoryzowanej stacji obsługi lub fachowcom z warsztatu profesjonalnie zajmującym się ogumieniem. Po zmianie opon trzeba koniecznie wyważyć wszystkie koła gdyż innym wypadku zaczną one wibrować i drgać podczas jazdy samochodem. Ta czynność wymaga specjalistycznego sprzętu. I co ważne, należy wymienić cały komplet ogumienia. Wymiana opon na kołach jednej tylko osi może doprowadzić do niekontrolowanego poślizgu czego skutki mogą okazać się tragiczne. Opony na danej osi muszą bezwzględnie tego samego typu i konstrukcji z bieżnikiem tego samego typu. To wynika nie tylko ze zdrowego rozsądku ale też z przepisów o ruchu drogowym.

Ze względów praktycznych najlepiej wymienić komplet kół z oponami zimowymi na letnie. Jest tego cały czas w obecnym okresie. Trwa to naprawdę szybko, bowiem o tej porze ci co zdecydowali się na wymiany opon dawno już to zrobili i w warsztatach i punktach autoryzowanych kolejek już nie ma. I dobrze jest mieć dwa komplety kół z oponami na różne pory roku, gdyż jest to wygodniejsze. Należy jednak pamiętać, że koło z oponą letnią nie może stać przez całą zimę w jednym miejscu bo może to doprowadzić do uszkodzenia. I odwrotnie. Należy je co jakiś czas przetaczać albo przechowywać na specjalnych stojakach na których koła lub opony leżą w poziomie. Dużym ułatwieniem jest usługa przechowywania opon oferowana przez niektóre warsztaty zajmujące się ogumieniem i przez część serwisów ASO. Niektóre autoryzowane stacje oferują wręcz darmowe przechowywanie opon u nich.

„Sklep Auto – Moto” – Cz. Wyszomirski/Miwa

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *