04-05-2018 » Dziwnów

Wieści z Publicznego Przedszkola „Promyk Słońca” w Dziwnowie – poznajemy zawody i miejsca pracy rodziców

W ramach realizacji projektu edukacyjnego „Razem w rodzinie i w przedszkolu” dzieci  z grupy II „Duszki” odwiedzają zakłady pracy swoich rodziców. Mieliśmy przyjemność zobaczyć jak wygląda zakład fryzjerski, w którym pan Krzysztof Płoski sprawia, że wszyscy mężczyźni czują się jak prawdziwi gentlemani z krótko obciętą fryzurą. Byliśmy w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych im. Stanisława Staszica w Kamieniu Pomorskim, gdzie panie Małgorzata Kubacka i Justyna Teper przygotowały dla nas wraz z uczniami pieczenie rogalików. W Salonie Budowlanym KRAM u Państwa Magdaleny i Michała Niedworok bawiliśmy się w kupujących oraz robiliśmy kasztanowe ludziki.

Dnia 19 kwietnia zostaliśmy zaproszeni na Dworzec Autobusowy PKS w Kamieniu Pomorskim. Pani Katarzyna Matuszewska – mama Kuby przygotowała nam fajną zabawę           w dyspozytora dworca. Dzieci miały okazję zapowiedzieć autobus: „Na stanowisko trzecie podjedzie autobus do Świńca” oraz „Ze stanowiska trzeciego odjedzie autobus do Świńca”. Zwiedziliśmy dworzec PKS, kasę biletową, dział przewozów, w którym pracuje pani Katarzyna oraz salę dla kierowców autobusów. Słodki upominek był dopełnieniem wizyty. Dzieci za możliwość wzbogacenia swoich doświadczeń przygotowały laurkę, którą wręczyły na zakończenie spotkania. Wielką atrakcją był podjazd autobusu na stanowisko pierwsze,           z którego zapowiedziała nasz odjazd Pani dyspozytorka, cytuję: „Dzieci z Publicznego Przedszkola „Promyk Słońca” w Dziwnowie odjadą do Komendy Państwowej Straży Pożarnej w Kamieniu Pomorskim”.

„Coś się dymi i coś płonie

998 wystukuję w telefonie.

Halo, halo, proszę pana,

potrzebna jest straż pożarna.”

Dzieci muszą być świadome niebezpieczeństw występujących w otoczeniu, dlatego rymowanką rozpoczęliśmy wycieczkę do Państwowej Straży Pożarnej w Kamieniu Pomorskim. Przed budynkiem powitali nas strażacy w osobach: mł. asp. Robert Janiszewski, sekc. Tomasz Socha oraz sekc. Mateusz Wróbel i zaprosili do garaży wyjazdowych. Wszystkim oczy otworzyły się bardzo szeroko, bo tam zobaczyliśmy samochody lekkie operacyjne, samochody ratowniczo – gaśnicze, samochód podnośnik, wielką cysternę do przewozu dużej ilości wody, łódź ratunkową i … na naszych oczach strażak Mateusz zjechał ślizgiem z góry do nas. Oczywiście otrzymał brawa, a pan Robert powiedział nam, że  w trakcie alarmu strażak ma 1,5 minuty na ubranie się i wyjazd do akcji. Dzieci stwierdziły, że strażak musi być sprytny, odważny i wysportowany. Każdy uczestnik wycieczki mógł przymierzyć hełm w kolorze czerwonym, rękawice oraz obejrzeć buty i ubranie typu Nomex. Pan Tomek – tata Amadeusza, który zaprosił nas do swojego zakładu pracy, zaprowadził nas na plac manewrowy. Tam spotkaliśmy innych strażaków, którzy zaprezentowali nam sygnały świetlno – dźwiękowe, pracę podnośnika, pozwolili by każdy przedszkolak przy użyciu linii gaśniczej zakończonej prądownicą – polał wodą plac, a także posiedzieć w samochodzie ratowniczo – gaśniczym. Chłopcy nie chcieli opuścić placu!

Wszyscy ucieszyliśmy się, kiedy na służbie spotkaliśmy „naszego strażaka Tomka”, który był w naszym przedszkolu i prowadził zajęcia. Uścisków nie było końca i specjalna laurka z pozdrowieniami znalazła się w rękach strażaka Tomasza Stogowskiego.

Dzieci miały możliwość odwiedzenia Stanowiska Kierowania Komendanta Powiatowego, z którego są odbierane zgłoszenia oraz dysponowane podmioty ratownicze. Starszy ogniomistrz Dawid Szymanek zaprezentował nam sposób zadysponowania jednostki ratowniczo – gaśniczej.

Wszystkim podobało się zaplecze socjalne, w tym: kuchnia, pokoje, świetlica, siłownia, łazienki. Wszędzie było czysto i wszystko miało swoje miejsce. Byliśmy bardzo zdziwieni  i do cech strażaka dzieci dodały pracowitość oraz dbałość o zaplecze i swój strój.

Na zakończenie spotkania dzieci wręczyły laurkę i wymieniły kolejne cechy, jakie powinien posiadać strażak – mądrość, cierpliwość, uczynność, opanowanie. Oczywiście większość chłopców stwierdziła, że ich marzeniem jest zostanie w przyszłości strażakiem. Wspaniali gospodarze w osobach pana Tomasza Sochy, Roberta Janiszewskiego, Mateusza Wróbla, Tomasza Stogowskiego oraz Tomasza Joblla, życzyli chłopcom osiągnięcia marzeń i w przyszłości zastąpienia ich na dyżurze. Dziękujemy wszystkim za okazaną życzliwość i gościnność.

Dzieci z Publicznego Przedszkola „Promyk Słońca” w Dziwnowie

z paniami Bożeną Zajączkowską, Agatą Lelo, Magdaleną Podolską

P.S. Takie spotkania to budowanie świadomości występowania niebezpieczeństw, a także kształtowanie umiejętności zachowania się w obliczu zagrożenia już od najmłodszych lat.